Als onderstaande drie samenkomen op dezelfde plek.
1. Brandbare stof
2. Zuurstof
3. Ontstekingsbron
Zoals:
Kortsluiting van electrische kabels
Een vonk van een bougie in een verbrandingsmotor
Bliksem bij bosbranden
Open vuur bij laswerkzaamheden zodat een kerk afbrand.
Een frietenketel door een gasvlam verhit, en wordt vergeten waardoor de oliedamp in brand vliegt en het huis afbrand.
En zo kun je doorgaan...
Edraket
4 uur geleden
De kort-door-de-bocht-verklaring is:
Bepaalde atomen zijn, wanneer ze verwarmd worden in staat te reageren met zuurstof.
Wanneer die atomen reageren met dat zuurstof ontstaat uit deze reaktie warmte.
Met die warmte worden andere atomen ook verwarmd waardoor ook die willen gaan reageren met zuurstof. Daarvoor moet dat atoom echter wel in contact komen met een ongebonden zuurstofatoom.
Na een paar reakties zijn de zuurstofatomen in de directe omgeving van die atomen verbruikt. Het atom kan niet onmiddellijk een zuurstof atoom vinden om mee te reageren. De warmte is echter wel nog aanwezig. Daarmee zal het atoom genoeg energie krijgen om licht uit te zenden (te gloeien) en over te gaan naar een gasvormige staat (verdampen). Zo'n wolk met veel van die licht uit stralende, gasvormige atomen bij elkaar zien wij als een vlam. Aan de buitengrens van die vlam reageert het atoom alsnog met de daar aanwezige zuurstof, of is dusdanig afgekoeld dat er geen reaktie meer plaats vindt. Dat vormt dan de rook en roet van het vuur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 uur geleden
Om een vuur te laten ontstaan heb je drie benodigdheden, ook wel de vuurdriehoek genoemd. De drie benodigdheden zijn voeding, zuurstof en warmte. Als één van de drie mist, ontstaat er geen vuur of gaat het vuur uit.
Voeding
De voeding of brandstof is hetgeen dat verbrandt.
Zuurstof
Zuurstof (en:Oxigen) is de basis van een oxidatie. Tijdens de verbranding reageert de zuurstof met de brandstof.
Warmte
De energie die nodig is voor vuur wordt gehaald uit warmte. Elke brandstof heeft zijn eigen ontbrandingstemperatuur. Als de plek waar het vuur moet ontstaan niet warm genoeg is, ontstaat er geen vuur.
Als een vuur eenmaal brandt zorgt het voor zijn eigen warmte. Om een vuur te starten wordt het vuur 'ontstoken'. Je brengt, bijvoorbeeld met een vonk, de warmte van een klein beetje brandstof boven de ontbrandingstemperatuur. Als dat kleine beetje brandstof eenmaal brandt, ontsteekt dat de rest van de brandstof in een kettingreactie.
Toegevoegd op 6 oktober 2024 13:03: tekst
fremar
3 uur geleden