Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom spreekt men over medische isotopen bij behandelingen ipv radioactieve stoffen?

Als ik het goed begrijp zijn isotopen atomen die hetzelfde aantal protonen hebben maar een verschillend aantal neutronen. Voor behandelingen en diagnoses doelt men volgens mij op de radioactieve stoffen. Isotoop lijkt mij dan niet de juiste term, des te meer omdat een isotoop niet perse radioactief hoeft te zijn.

3 maanden geleden
876

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Medische isotopen zijn gewoon radioactief. Alleen zit er ook een stuk perceptie in van de patiënten. Veel mensen zijn bang voor radioactiviteit en denken dat direct dood aan te gaan.
Dat gevaar valt heel erg mee. Het risico ligt zeer laag. Fluor 18 wordt veel gebruikt (een beta straler uit mijn hoofd) en deze heeft een halfwaardetijd van 110 minuten.
Jood 123 wordt ook veel gebruikt (een gammastraler) en heeft een halfwaardetijd van ca 13 uur.

Het gaat dus om perceptie. Hetzelfde is bin MRI wat staat voor Magnetic Resosance Imaging. De oorspronkelijke naam, welke bij de analytische chemie o.a. gewoon gebruikt wordt is NMR, Nucleair Magnetic Resonance. Dit heeft niets met radioactiviteit te maken,maar de naam is bewust anders gemaakt omdat anders (bijna) niemand in die apparaten wilde liggen omdat men bang was voor straling.

Dus je hebt gelijk. Het is niet anders, maar anders benoemd vanwege de patiënten.
(Lees meer...)
Thecis
3 maanden geleden
Edraket
3 maanden geleden
@Thesis
Hoe worden isotopen met zulke lage halfwaardetijden na vervaardiging bewaard ? Als je 's morgens 1 kilo Jood123 hebt liggen dan heb je de volgende morgen dus nog maar 250 gram over.
En bij Fluor 18 gaat dit nog sneller.
Weet jij hoe men dit probleem heeft opgelost?
Thecis
3 maanden geleden
Dat is een kwestie van doorwerken. De doorlooptijden zijn heel, heel kort.
Voor Fluor is het product binnen 24 uur na het begin van bereiding bij de patiënt. Dat zijn ca 12 halfwaardetijden (meestal binnen 16 uur, dus 8 halfwaardetijden). Voor jood 123 zijn de tijden iets groter, dan is het binnen 36 uur bij de patiënt. Dit soort medicijnen gaan op bestelling en deze farmaceuten hebben afspraken met douane en zeer, zeer strakke tijdlijnen m.b.t bereiding én logistiek.
Thecis
3 maanden geleden
Ter aanvulling, dit soort farmaceuten hebben een eigen productie van isotopen. Ze maken dus hun eigen fluor en jood isotopen mbv een cyclotron.
Hier een voorbeeld van een cyclotron in Australië. Op het campusterrein van de TU in Eindhoven is ook een cyclotron aanwezig.
https://youtu.be/ot11WgB6_zM?feature=shared

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding