Vindt opwarmen met inductiekoken en magnetron op dezelfde natuurkundige wijze plaats?

Bij een magnetron worden elektromagnetisch golven gebruikt voor het opwarmen. Zorgt inductie koken waarbij elektromagnetisch velden die inwerken op magnetische velden dan net als magnetron voor opwarmen met elektromagnetisch golven?

erotisi
2 dagen geleden
ronron1212
2 dagen geleden
Een inductiekookplaat werkt op stroom. Onder de glasplaat zitten elektrische spoelen (zoals in een dynamo van een fiets). Deze spoelen genereren steeds wisselende magnetische velden. Komen de velden in aanraking met een (pan)bodem dan ontstaan wervelstromen. Door de elektrische weerstand van de bodem van de pan worden deze wervelstromen omgezet in hitte. Het opwekken van deze elektrische spanning door magnetisme noemen we inductie. Met inductie wordt de pan direct verhit (de warmte ontstaat pas in de panbodem).
Thecis
2 dagen geleden
Als toevoeging op de uitleg van ronron1212, bij een magnetron wordt er EM straling gebruikt met een specifieke golflengte waardoor o.a. de OH binding in water, suikers en vetten harder gaan trillen. En sneller trillende bindingen / sneller bewegende moleculen, ervaren wij als warmte / dat iets heet is. Dus ondanks dat beide methodes met EM straling werken, zijn het 2 volstrekt verschillende mechanismen.

Geef als eerste antwoord