Kun je met warme lucht een radiator opwarmen?

Normaal zit er warm water in de leidingen maar zou het ook met warme lucht kunnen van 60 graden.

een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Is er een speciale reden dat je deze vraag stelt?
Oswald
een maand geleden
ja heb hier geen cv ketel maar wel warme lucht van een koelinstallatie

Antwoorden (2)

Jawel, maar dan heb je heel grote radiatoren nodig. Of je zit in de kou. Met een liter water kun je immers tig keer meer warmte overbrengen dan met een liter lucht.
een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Ook mijn idee, lucht bevat per liter veel minder energie dan water.
Ja, dat zou kunnen.

Als water een bepaalde hoeveelheid energie (in Joules) afgeeft aan de kamer, koelt het ietsiepietsie af... maar is dan nog warm genoeg om nog meer energie af te kunnen geven.

Als lucht diezelfde hoeveelheid energie (in Joules) afgeeft, koelt het enorm af - en kan dan dus geen energie meer afgeven.

Maar... als je het debiet nu eens verhoogt? Dus je blaast met een rotgang vele kuubs warme lucht per minuut door die radiator. Dan bevat de radiator dus continu (verse) warme lucht die niet afkoelt. De radiator houdt dus dezelfde temperatuur als met een normale hoeveelheid warm water per minuut - en zal de kamer dus net zo goed verwarmen als een met water bedreven radiator.

Het zal vast niet efficiënt zijn om het zo te doen, en die grote hoeveelheid lucht die met een rotgang door de leidingen stroomt zal oorverdovende herrie geven - maar dat wax de vraag niet. De vraag was of het kán. Het antwoord op die vraag is: ja, dat kan.
Cryofiel
een maand geleden