Hoe onttrekt het koudemiddel in de verdamper warmte uit de lucht bij een auto airco?
In de laatste stap in een auto airco wordt warmte onttrokken uit de lucht welke koude lucht daarna de auto in wordt geblazen:
"Om koudemiddel van vloeibaar naar gas te laten gaan is warmte nodig, deze warmte wordt onttrokken aan de omgeving. De verdamper zit kort na het expansie ventiel, daardoor wordt de warmte onttrokken aan de verdamper. Hierdoor koelt de lucht af die door de interieur ventilator door de verdamper geblazen wordt. Vervolgens komt de afgekoelde lucht uit de ventilator roosters van het dashboard voor een koelere auto. Het gas vormig koudemiddel stroomt weer richting compressor voor een nieuwe ronde."
De vraag is nu hoe dat proces van onttrekking aan warmte uit lucht waarbij het gas weer iets warmer wordt op moleculair nivo werkt. Maw waardoor wordt dat gas, bestaande uit bijvoorbeeld tetrafluor propaan/ethaan moleculen warmer door warme buitenlucht? Gebeurt dat door straling, trillingen, conductie of convectie? Zo ja hoe dan precies?
https://www.carcoolsystems.nl/werking_airco/p/27/
https://nl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-tetrafluorethaan