waardoor gaat de zon niet evenveel minuten op en onder tov op plaatsen van gelijke breedtegraad?
Op 29 maart 2022 zijn de volgende gegevens volgens buienradar van de volgende plaatsen die alle ongeveer op 5 graden oostelijk lengtegraad:
De Bilt: zon onder om 7:22 zon onder 20:07 (daglengte 12 uur en 45 min.)
Marseille: zon onder om 7:26 onder 20:00 (daglengte 12 uur en 34 min.)
Bejaia: zon onder om 7:30 onder 19:59 (daglengte 12 uur en 29 min). (Tijd aangepast aan zomertijd)
De vraag is nu waardoor de verschillen in daglengtes niet evenveel voor rekening komen in de ochtend (zonsopgang) als in de avond (zonsondergang)?
In de vraag moet voor breedtegraad lengtegraad worden gelezen.
Excuus, ik denk dat ik de vraag nu beter begrijp. @erotisi
Je kan niet een probleem denken te zien in minuten op een dag (vrij exact) als je met waardes komt als: "ongeveer op 5 graden oostelijk lengtegraad". @Thecis. Ik zal het probleem wat erotisi (denk ik) ziet (hopelijk) beter proberen te verwoorden).
1. Twee steden die exact op dezelfde lengtegraad liggen (oost-west) , maar waarvan degene op zuidelijker breedtegraad. Zal de zuidelijkere op dit moment minder daglengte kennen.
2. Echter verwacht je als de lengtegraad gebaseerd is op de as (hun oorsprong daar vinden) dat het verschil in zonsopgang even groot is als in zonsondergang.
3. Dus laten we stad A nemen (noordelijk gelegen op lengtegraad 5.000000 zonsopgang 7:00 zonsondergang 20:00 = daglengte 13 uur). Stad B (zuidelijker gelegen op lengtegraad 5.000000 zonsopgang 7:10 DAN zou je(erotisi iig) dus verwachten dat zonsondergang 20:10 is.
4. Ik zal even kijken of dit nu komt door inexacte lengtegraad of echt zo.
Dank voor het tijd over hebben. Gezien de steden gaat het over noord-zuid. En dat effect beschrijf ik zeer summier
Tussen Marseille en de Bilt 12u45 - 12u34 = 11 minuten Aan de zonsopgang scheelt dat 7:26 - 7:22 = 4 minuten
Aan de zonsopgang scheelt dat 20:07 - 20:00 = 7 minuten
Waar je 5,5 om 5,5 verwacht ALS je twee steden kiest die zuiver onder elkaar liggen. *Maar dat verschil wordt volgens mij veroorzaakt door het niet correct kiezen van een zuivere lengtegraad (oost/west).
Als je twee steden kiest die zuiverder onder elkaar liggen dan heb je wel een evenredige som (in mijn antwoord 2 x 15 minuten) Neem Tilburg vs Bejaïa.
17 minuten totaal veschil
met 8 minuten evenredigheid. (2 x 8 = 16, maar de 8 minuten is een afronding net als de 17 minuten; 8:28 x 2 = 16:56 > 17 min )
Op een zuiverdere lengtegraad dan De Bilt.
Marseille ligt oostelijker vandaar dat je relatief snel een zonsopgang krijgt ondanks de breedtegraad.
Dank voor de wederom uitgebreide uitleg. Het leek mij echter behoorlijk evident, maar zo wordt de vraag wellicht wel vollediger voor diegenen die deze extra hulp nodig hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.