Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je twee voertuigen aan elkaar last, gaan deze dan sneller?

Mijn vrienden en ik zijn op een vraag gekomen, waar we niet over uit kunnen komen. Als je twee voertuigen (auto’s, brommers, bussen) aan elkaar last, dus met elkaar verbindt, gaan ze dan sneller? Of gaan ze net zo snel als los van elkaar? Trekken ze sneller op? We komen er maar niet uit.
En met aan elkaar lassen bedoel ik bijvoorbeeld naast of achter elkaar, met een bepaalde constructie. Dat ze helemaal met elkaar verbonden zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Normaal gezien kun je 2 krachten in dezelfde richting bij elkaar optellen. Bijvoorbeeld als je met 2 mensen een auto vooruit probeert te duwen waarbij iedere persoon een kracht van 50N levert, dan is de totale duwkracht 100N. Snelheid is echter geen kracht. Als je twee voertuigen aan elkaar verbindt, zal een voertuig die sneller rijdt dan het andere voertuig het voertuig inderdaad meetrekken en sneller laten rijden. Alleen heb je doordat er dan meer banden in contact staan met de weg wel meer wrijvingsweerstand wat het geheel een beetje afremt. Maar de snelheden van beide voertuigen kunnen niet bij elkaar worden opgeteld zoals in het voorbeeld hierboven. Echter, als je twee voertuigen aan elkaar maakt en zonder aandrijving van een berg of heuvel af laat rijden zal er wel degelijk een verschil zijn tussen een enkel voertuig of beide voertuigen aan elkaar. Dit komt omdat je dan te maken hebt met een grotere totale massa waardoor er meer versnelling is. Wel heb je ook hier weer een iets grotere weerstandskracht.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, het is voor jullie zelf misschien ook erg interessant om hier op internet meer over te lezen als je erin geïnteresseerd bent. Een leuk beginnetje zouden de eerste, tweede en derde wet van Newton kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De snelheid van de auto is (kort door de bocht) het resultaat van het vermogen van de motor om een bepaalde massa te verplaatsen. Als je je auto verzwaart door b.v. lading meet te nemen zal hij ook minder snel kunnen. Als je je auto lichter maakt kun je juist sneller.

Wanneer je 2 auto's aan elkaar last heb je nog steeds evenveel vermogen en eventueel massa om te verplaatsen. Er zal dus geen (top)snelheidsverschil zijn.
Wel is de constructie minder ideaal qua wegligging waardoor de rijweerstand flink toe zal nemen. In de praktijk ligt je snelheid daardoor waarschijnlijk flink lager.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing