Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat bepaalt er in de natuur waar er een hogedrukgebied ontstaat?

Een lage drukgebied ontstaat waar koude en warme lucht elkaar ontmoeten. Maar waar ontstaat dan een hogedrukgebied?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
10.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door temperatuurverschillen onstaan luchtdrukverschillen, die op hun beurt weer leiden tot luchtstromingen. Deze bewegende luchtmassa's hebben m.i. door hun bewegingsenergie niet alleen invloed op de bewegingsrichting en -snelheid van hoge- en lage drukgebieden, maar ook op het oplossen en ontstaan ervan. Druksystemen en luchtstromingen kunnen elkaar aldus versterken of juist tegenwerken.
Ik denk, dat in dit chaotische samenspel van luchtstromingen, wanneer deze op een bepaalde plek met name op grotere hoogten meer lucht aan- dan afvoeren, er daar een hogedrukgebied ontstaat. Kou kan weliswaar ook een factor zijn: in de winter bevindt zich boven Siberië vaak een krachtig hogedrukgebied. Maar ook boven relatief warme gebieden treden soms krachtige hogedrukgebieden op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Van wiki gejat maar waarom een antwoord verzinnen als het er goed staat uitgelegd:

Een hogedrukgebied ook wel anticycloon is een gebied waarin de luchtdruk, relatief ten opzichte van de omgeving, hoog is. In het centrum van het gebied is de druk het hoogste. De lucht komt namelijk van boven naar beneden aangestroomd uit lagedrukgebieden. (Zo stroomt lucht dus driedimensionaal door de dampkring.) In een lagedrukgebied wordt juist een relatief lage barometerstand gemeten.

Een vuistregel voor meteorologen is dat stijgende luchtdruk een weersverbetering aankondigt, terwijl dalende druk tot een weersverslechtering leidt. In de praktijk zal dat echter niet altijd het geval zijn. Dit heeft te maken met de dalende lucht in het hogedrukgebied.

In een hogedrukgebied daalt lucht van grote hoogte naar het aardoppervlak, waarbij de lucht steeds warmer wordt (is adiabatische compressie, zie ook uitleg van tegenovergestelde effect van adiabatische expansie) en dus de relatieve luchtvochtigheid van de lucht steeds verder daalt. Hierdoor is een hogedrukgebied vaak wolkeloos. De zon kan dan overdag de grond opwarmen, waarbij er veel vocht vrij kan komen, bijvoorbeeld boven water of vegetatie. 's Avonds koelt de grond juist sterk af naar het heelal toe (uitstraling), waardoor de relatieve luchtvochtigheid van de lucht sterk stijgt en er 's nachts mist kan ontstaan (zie ook over wolkenvorming).

De wind om een hogedrukgebied draait op het noordelijk halfrond over het aardoppervlak met de wijzers van de klok mee. (Op het zuidelijk halfrond draait die tegen de wijzers van de klok in.) Dit wordt veroorzaakt door de draaiing van de aarde. Zou de aarde stilstaan, zou de wind radiaal vanuit het centrum van het hogedrukgebied naar buiten waaien, omdat de lucht nu eenmaal van hoog naar laag wil (De eerste wet van Buys Ballot). Omdat de aarde echter om de as door de polen draait, stroomt vanwege het corioliseffect de wind spiraalvormig om het centrum (De tweede wet van Buys Ballot). Door deze winden kunnen storingen (koufront of warmtefront) meegevoerd worden, waardoor het weer in het hogedrukgebied verslechtert.

Hogedrukgebieden bewegen veel langzamer over het aardoppervlak dan lagedrukgebieden. Soms staan ze langdurig stil. Als een hogedrukgebied stilstaat boven bijvoorbeeld Noorwegen, voert het in de winter langdurig koude winden uit het oosten over Nederland, terwijl het in de zomer dan over lange periode heet zal zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De druk van de lucht wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid moleculen in een hoeveelheid lucht (zeg in een liter). Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de druk (door uitzetting minder moleculen). Dus de hogedrukgebieden ontstaan waar de temperatuur het laagst is. Deze drukverschillen doen weer wind ontstaan, en de coriolisversnelling maakt weer van die mooie ronde krullen erin, die je op het weerbericht ziet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een hoge drukgebied ontstaat waar lucht daalt. Een lage druk gebied waar lucht stijgt.

De verticale circulatie van lucht wordt veroorzaakt door temperatuurverschillen in de atmosfeer en horizontale circulatie als gevolg van de draaiing van de aarde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet niet of ik het goed heb. Maar zoals ik het me altijd voorstel is de luchtdruk afhankelijk van 2 dingen:

1) De hoogte van de luchtkolom waar je op dat moment staat. Lucht heeft nu eenmaal gewicht en als er dus meer lucht boven je zit zal de druk onderaan groter zijn. Ik neem tenminste niet aan dat de luchtlaag om de aarde heen overal netjes even dik is.

2) De soortelijke massa van de lucht op de plek waar je bent. Ik stel me voor dat lucht met een luchtvochtigheid van 90% zwaarder weegt dan lucht met een luchtvochtigheid van bv 50%

Maar dit is mijn boeren verstand redenatie. Misschien zit ik er helemaal naast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding