Hoe kan ik kleding materiaal herkennen zonder label?

Heb kledingstukken zonder een label erin en wil graag weten wat voor soort materiaal dit is. Hoe kan ik daar beste achter komen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je kan het wel een beetje voelen, als je jezelf een beetje traint. Bij combinaties kan het lastiger zijn.

Antwoorden (1)

Het beste kan je eerst een beetje ervaring opdoen met het volgende:
Neem bekende stoffen als 100% katoen, 100% wol, nylon, polyester, dioleen e.d.
Neem een gasaansteker en houd het vlammetje bij een stukje van de stof.
katoen zal schroeien en schoon branden met verkolende rand
Wol zal krullen en langzaam verdwijnen
Polyester zal branden, smelten en plakken evenals nylon.
Door de verschillen naast elkaar te zien doe je "ervaring op".
Neem van de kleding steeds een heel klein stukje van een plek waar dat geen kwaad kan. Elk kledingstuk heeft wel zoiets aan de binnenkant.
Bekijk natuurlijk wel, waar je een heel klein stukje af kunt knippen.
Toegevoegd op 05 april 2020 16:14: tekst