Wat is de fasetoestand van de CO2 in een CO2-brandblusser?

1.9K
Griffin
4 jaar geleden
Volgens deze site is het vloeibaar: https://www.safefiredirect.co.uk/Page/32/carbon-dioxide-(c02)-fire-extinguisher.aspx

Antwoorden (1)

De CO2 komt gasvormig uit de cilinder, maar zit vloeibaar in de fles. Dit komt omdat de cilinder in feite een hogedrukcilinder is en gas onder druk van rond de 60 bar overgaat in een vloeistof.
.
Aanvulling:
Bij temperaturen tussen –56,6°C en +31,1°C en een druk hoger dan 5,2 bar kan CO2 in vloeibare vorm voorkomen. (Zie 2e bron)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
Prima antwoord. Weet ik vanuit mijn vak als ontwerper en berekenaar van blusgas installaties.
Het wordt overigens (door een enkeling) nog een koolzuursneeuwblusser genoemd omdat je er koolzuursneeuw mee kunt maken. Als je de spuitmond van een CO2 blusser van dichtbij op een oppervlak richt, heeft de vloeibare CO2 nog niet de tijd gehad om de expanderen en verdampen. Die slaat dan neer op dat oppervlak, en koelt daar sterk af. Zo sterk, dat er zelfs koolzuursneeuw mee gemaakt kan worden.
En als je dan toch bezig bent met die CO2 blusser, moet je halverwege even schudden. Dan hoor je het klotsen. Dat moet je niet doen als die vol is, dan hoor je het klotsen niet.