Hoe houd je droogijs koud?

Hallo, houd je droogijs koud door het luchtdicht af te sluiten omdat het gas door sublimatie dan niet kan ontsnappen? Of moet je het droogijs blijven koelen in een koelinstallatie? Of iets compleet anders...

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als je droogijs luchtdicht zou verpakken zal de boel exploderen door de gasontwikkeling. Droogijs wordt bewaard en vervoerd in bijzonder goede isolerende verpakkingen. Op laboratoria wordt droogijs vaak na verbrijzelen gemengd met alcohol en bewaard in Dewervaten, die de allebeste isolatie geven. Afsluiten mag echter NOOIT, net zo min als dat je een Dewervat met vloeibare stistof mag (kunt) afsluiten.
Dewervat moet zijn DEWARvat
Toegevoegd op 30 maart 2020 19:39: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo, hoe is het dan mogelijk dat er co2 brandblussers bestaan. Daar zit toch ook droogijs luchtdicht verpakt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@MvStiphout
Gassen onder zeer hoge druk nemen een andere fasetoestand aan. Een gas kan zo vloeibaar zijn of in het geval van CO2 vast.
In jouw vraag praat je over koud houden en in dat geval denk ik aan een geïsoleerde verpakking. Als je droogijs koopt wordt het geleverd in een verpakking van heel dikke tempex. Alleen op die wijze kan je er op een laboratorium verder mee werken. Natuurlijk kan je de CO2 onder hoge druk bewaren in een drukfles van staal, maar dat is vaak onnodig duur als je het voor koel- of vriesdoelen gebruikt. In een hogedrukverpakking hoeft de temperatuur echter niet laag te zijn.
Thecis
4 jaar geleden
Koudijs is iets anders dan vloeibaar CO2. Het klopt dat je droogijs niet moet afsluiten (elke laborant die met droogijs gewerkt heeft, weet dat je NOOIT droogijs in een koelkast of vriescel mag zetten. Dit levert levensgevaarlijke situaties op (van deuren die open knallen als iemand ze opent tot kasten die ontploffen).
Elder, lees je in over CO2. Uw kennis, hoe goed ook op vele vlakken, loopt hier achter.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt, mijn kennis over dit vlak is zeer slecht. Daarom wilde ik er wat meer over weten.
Dus het klopt als je vaste of vloeibare CO2 in een hogedrukverpakking zoals een cilinder stopt dat het het sublimeren tegengaan? Want bij die tempex verlies je volgensmij elke dag een deel van het product door sublimatie. Zou een hogedrukcilinder dat tegengaan?