Trekt de zwaartekracht harder aan je lichaam wanner je in een hoog gebouw bent?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Iemand rekent hier uit dat je dan 0,013% minder zou wegen @830m (massa gebouw niet meegenomen).
https://www.quora.com/Is-the-force-of-gravity-the-same-at-the-top-of-a-skyscraper-as-it-is-on-the-ground
Dus als je op een weegschaal gaat staan en je weegt 100 kilo, dan zegt de WS 830 meter hoger 99,987* kilo.
Als je in een vliegtuig ziet (12km hoog) zou dat volgens deze berekening uitkomen op
https://aviation.stackexchange.com/questions/26309/is-gravity-less-on-an-airliner-at-cruise-altitude
Dus van 100 kilo naar 99,63 kilo. (wat tegengesteld van wat de rekenaar aangeeft wel te meten is met zelfs een vrij simpele weegschaal zou ik zeggen). *Even voor de correctheid, je massa wordt natuurlijk niet lager (ook al zeg ik kilo). Die blijft, maar in het voorbeeld neem ik aan dat je de weegschaal niet ijkt op een hoger niveau, dan zal je dus een verschil opmerken. Je oefent wel minder gewicht uit. Eigenlijk meet een weegschaal geen massa, maar meet deze kracht(N).

Antwoorden (1)

Nee, integendeel. Hoe verder je van het middelpunt van de aarde verwijderd bent, hoe minder de aantrekkingskracht.
jc54
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Je kan er een heel kort of een heel lang antwoord van maken. Lekker kort, correct genoeg, +