Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je met een apparaat, de energie van een wifi-zender weet om te zetten in bruikbare elektriciteit, steel je dan energie?

Eigenlijk ben ik op zoek naar een echt wetenschappelijk onderbouwt antwoord.
De energie die je op die manier opvangt, was anders verloren gegaan in de ruimte / muren / vloeren / objecten. De zender gaat niet meer energie verzenden, want die staat op een vast vermogen ingesteld. Maar toch gebruik je een energie / radiogolven, die anders iemand met bijvoorbeeld een computer had kunnen gebruiken.
Natuurkundig krijg ik dit verhaal niet sluitend in mijn hoofd.

Zie voor zo'n apparaat:
http://tweakers.net/nieuws/64926/ces-lader-haalt-stroom-uit-wifi-signaal.html
(wellicht is het een oude 1 april grap, maar de vraag blijft wel, want onmogelijk is dit zeker niet)

10 punten voor het meest duidelijke antwoord met onderbouwing.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee. Een zender zendt energie uit. Maakt niet uit wat het uitzendt, radio, TV, Wifi, GSM, ga zo maar door.
De bedoeling is dat de energie wordt opgevangen door iets of iemand, anders komt de 'boodschap' niet over. Dat is dus geen stelen, het wordt je aangeboden.
De energie neemt af met het kwadraat van de afstand, er is vaak nog maar heel weinig energie waar je die opvangt. Een paar millivolt, net genoeg om de gewenste signaaltjes te kunnen gebruiken.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hangt er vanaf of het apparaatje actief de WiFi gaat aansturen om vooral reacties te geven. Door continue verzoeken te sturen, maar jhe het netwerk actiever en daardoor krijg je meer energie binnen. In dat geval: Ja. Je tapt indirect stroom af

Als het puur een passieve ontvanger is, dan niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een antwoord op deze vraag,zie ik niet in waarom dat wetenschappelijk onderbouwd zou moeten zijn. Het antwoord is eenvoudig nee,je steelt geen energie,want dit is rest energie die anderen en ook jij zelf al hebben betaald.
Het is trouwens wel typischdat er na de berichtgeving in Januari alleen maar stilte wat betreft de Airenergy heerst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien het feit dat men met maximaal 100mW (geen mega, maar milliwatt) mag zenden, is het maximale vermogen dat je zou kunnen ontvangen 0,1 Watt (per zender).

Ooit heeft iemand bij een TV-zendmast verschillende antennes gebouwd en de zendenergie omgezet in bruikbare elektriciteit. Dat mocht niet. Dat was stelen (door al die antennes ontstaat een grotere belasting dan normaal de lucht zou zijn en bleef er minder signaal over).

Of men die 0,1 Watt effectief om kan zetten naar bruikbare energie (zonder dat het meer kost dit om te zetten dan het opbrengt), betwijfel ik ten zeertse. Stelen doe je dus eigenlijk niet, storen wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de geschiedenis tapte iemand op dergelijke wijze energie af van een zender in de buurt.
Hij werd veroordeeld omdat er meer arbeid verricht moest worden om die energie aan te zuiveren, danwel dat het beschikbare zendvermogen terug liep.
Het omzetten van energie uit ethertrillingen mag dus niet, tenzij het die paar milliwatt is van je ontvangsinstallatie.
Er zal dus een wet moeten zijn die het verbied, zendsignalen om te vormen in gebruiks-energie.
Het gaat dan niet op milliwatts, de man uit het verhaal verlichtte er zijn groentetuin mee.
Zelf heb ik R(adio)F(requentie) exiters in gesloten behuizing die gebruikt worden om lasers te laten werken en ook magnetrons zijn sterke zenders.
Die hebben echter een specifiek doel en bovendien betaal je de stroom zelf.
De paar milliwatts waar je kleine leds op kunt laten branden, daar maakt niemand zich druk om.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding