Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt de uitgang van een zout bepaald? (-ide, -aat, -iet)

Ik heb de regel geleerd:
- Enkelvoudige zout = -ide
- Samengesteld zout = -aat of -iet

Nu heb ik echter nog de onduidelijkheid over hoe ik het onderscheid tussen het gebruiken van -aat of -iets moet maken. Hoe weet ik welke van de 2 ik moet gebruiken?

En ik kwam stoffen als: hydroxide en kwikjodide tegen. Hoe komt het dat deze stoffen samengesteld zijn en toch als uitang -ide krijgen?

Erg bedankt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: Misschien is het antwoord op vraag 2: omdat de losse ionen 'oxide' en 'jodide' wel enkelvoudig zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

het verschil tussen -iet en -aat is afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof in het betreffende ion. Zo is sulfaat SO4 2- en sulfiet SO3 2-. -ide is een uitgang om aan te geven dat het niet-metaal lading heeft en dus geen atoom is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image