Zijn mesonen materie?

Zijn mesonen materie aangezien ze geen fermionen zijn doordat ze een hele spin hebben. En daarnaast een anti deeltje en een normaal deeltje bevat.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
erotisi
6 jaar geleden
Ja mesonen worden meestal wel tot de materie gerekend. Hoewel ze geen fermionene zijn maar bosonen welke inderdaad niet tot de materie worden gerekend zijn ze itt de bosonen wel gehoorzaam aan het uitsluitingsprinicpe van Pauli die geldt voor zowel quarks als anti-quarks (dus ook mesonen) Hierdoor nemen mesonen ruimte in en in die zin behoren ze tot de materie: Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Matter#Based_on_elementary_fermions_(mass,_volume,_and_space)

Antwoorden (2)

Alles wat massa heeft is materie. Nu hebben fotonen geen massa, dit is een lichtdeeltje, maar geen materie. Maar Mesonen zijn zwaarder dan electronen en electronen zijn materie.

Vooral bij kleine deeltjes geld E = mc^2 dus bij licht snelheid volledig energie, maar bij snelheden dicht bij lichtsnelheid een combinatie van Energie en massa.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst definiëren wat we onder materie verstaan. Volgens wikipedia is materie:
- de bouwsteen waaruit het universum is opgebouwd
- fermionen (deeltjes met halftallige spin)

Ik zou daar als alternatieven aan toe willen voegen:
- deeltjes met massa
- deeltjes met rustmassa
- stabiele deeltjes
- tegengestelde van antimaterie

Het is duidelijk dat iedere definitie zijn nadeel heeft en we er op deze manier niet komen. Immers:
- mesonen zijn zelf geen fermionen, want ze hebben als totaal een heeltallige spin. Maar de quark en de antiquark waaruit het is opgebouwd zijn wel fermionen.
- mesonen hebben wel rustmassa
- er worden geen grote stabiele structuren opgebouwd met mesonen, maar ze zijn tijdelijk wel in alle grote objecten aanwezig en hebben een aandeel in de massa van die objecten
- Van twee deeltjes die elkaars antideeltje zijn wordt vaak de ene tot de materie gerekend en de andere tot de antimaterie. Maar welke van de twee waar ingedeeld wordt is vrij arbitrair. Zeker als het deeltje is opgebouwd uit een quark en een antiquark, zoals bij mesonen het geval is.

Mij lijkt het handigst om alle deeltjes met rustmassa tot de materie te rekenen. Dus ook antideeltjes. Antimaterie is in die zin dan een speciaal soort materie. En ook mesonen kunnen dan gewoon tot de materie gerekend worden.
WimNobel