Vanaf hoeveel moleculen kan een stof vloeibaar zijn?
Ik vraag me af hoeveel moleculen een stof nodig heeft om vloeibaar te kunnen zijn. Moleculen moeten namelijk vrij bewegen, om een vloeistof te zijn. Is dat wel mogelijk met bijvoorbeeld 2 moleculen? Of heb je er minstens 100 nodig omdat er anders te veel ruimte tussen de moleculen zit om een vloeibare stof te kunnen zijn.
Het tweede antwoord luidt: Hoeveel korrels zand heb je nodig om een berg te maken? Deze vraag is onzinnig, want de fase van een stof is een emergente eigenschap van een verzameling atomen of moleculen, net zoals een berg een emergente eigenschap is van een hoeveelheid zand. Tel daarbij op dat de betekenis van "molecuul" zo buitengewoon vaag is, dat je er alle kanten mee op kunt. Zeker, het is helder wat de eenheid C2H5OH is, en dat het een molecuul is. Maar in het geval van NaCl, wat is de eenheid? wat is in dit geval een molecuul? Bestaat zoiets? En wat betreft polymeren, of diamanten? Is een diamant met zijn miljoenen covalente bindingen een enkel molecuul? Zijn het er meerdere? Is (C3H6)n één molecuul? Of zijn het n moleculen? Ik ben bang dat deze vraag je in filosofisch drijfzand doet belanden, en dat het ver buiten het terrein van de chemische (fysische) wetenschappen valt. En dit is ook mijn antwoord.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.