Hoe kan het dat de chloorwaarde van mijn jacuzzi binnen 4 uur van 4,4 ppm naar 0 gaat?
Ik heb sinds kort een jacuzzi. Voor de nodige waterbehandeling heb ik Ta + en -, PH + en - en als laatste snelwerkende chloortabletten aangeschaft. Tevens heb ik een Aquacheck-meter gekocht.
Oorspronkelijk was de waarde van het water chl 0, PH 7,9 en Alk 240. Volgens voorschrift heb in 3 stappen van steeds een half uur de Alk waarde naar 130 gebracht. Hierna heb ik volgens voorschrift de PH waarde naar 7,3 gebracht binnen een kwartier.
De voorschrift van de chloortabletten was nagenoeg niet leesbaar (kleine oranje letters op een blauwe achtergrond...!). Het voorschrift was ook verre van duidelijk. Wel was duidelijk, dat de tabletten voor 6 kub water zijn. Ik heb zelf geschat maar 1/2 kub water. Daarom de tablet maar een paar minuten via een floater erin gedaan. De chloorlucht was al snel erg heftig. De floater weer verwijderd en gemeten. Chloorwaarde was 4,4!, veel te hoog dus. Gelucht en dek open gelaten. 4 uur later weer gemeten en de waarde was 0,0..... Dubbelcheck, nog steeds.
Dat snap ik niet en vind ik verdacht. Zover ik lees, zou dat dagen moeten duren voor het weer zakt. Dus wat is er mis? Klopt de meter niet? Is er een chemische reactie geweest, vanwege de eerdere stappen? Is het chloor direct gebonden? Geen idee en ik kan nergens iets erover vinden.... Kan ik nog wel in dat water? Moet ik een tweede behandeling doen en weer meten? Andere chloor kopen?
Hopelijk kan iemand mij hier wegwijs in maken :D
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.