Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe groot is het energieverlies bij een stuit van een voetbal?

Ik ben bezig met een project voor school maar hier kom ik niet uit. Kan iemand misschien helpen?

Ik weet alleen dat kinetische energie en zwaarte energie een rol spelen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

0.
Energie gaat niet verloren hier. De tegel waarop deze stuitert neemt bijvoorbeeld warmte-energie over.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je stelt de vraag dus niet goed. Hoeveel kinetische energie wordt omgezet naar energie die niet bevorderlijk is voor het stuiteren van de bal.

Hoeveel energie er steeds omgezet wordt per stuit is niet te zeggen, we weten niet eens hoeveel energie je de bal gegeven hebt.

Toegevoegd na 53 minuten:
Zoals reddie ook zegt. Ook de ondergrond zal van belang zijn voor de overdracht van energie.

Toegevoegd na 56 minuten:
Hoe hard de bal is opgepomt, welk materiaal de bal is hoe snel de bal gaat. Zijn allemaal dingen die wellicht wel of niet van invloed zijn. Teveel parameters om een antwoord te geven dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De potentiële energie is m*g*h. Laat de bal van een bepaalde hoogte vallen en kijk hoe hoog hij weer stuitert. Doe dan van het midden van de bal. Het gewicht doet er niet toe. Als je de bal van 1 meter laat vallen en hij komt 60 cm hoog terug van ben je 40% energie kwijt.

Toegevoegd na 48 seconden:
De 40% is gaan zitten in de wrijvingswarmte met de grond en de lucht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing