Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt de uitleg van het Dopplereffect?

Ik woon aan een lange rechte weg en zie op afstand een politie auto naderen met zwaailicht en sirene. Eerst is het geluid zacht en laag van toon. Al naderend wordt het geluid harder en de toon hoger. De hogere toon wordt verklaard door de naderende beweging, want de geluidsgolven volgen elkaar sneller op. Vanwege het drukke verkeer moet de politie auto af en toe inhouden en stoppen. Op zulke momenten houdt het Doppler effect op volgens de uitleg en de toon zou dan weer lager moeten worden, maar ik kan geen verschil in toonhoogte waarnemen tussen het geluid tijdens het rijden en de stopmomenten. Waaraan ligt dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
7 jaar geleden
De verschillen zijn niet heel groot.
Voorbeeld, Sirene met frequentie van 500Hz en auto rijdt met 120Km/u op je af, waargenomen frequentie is dan iets van 554Hz.
Auta staat niet in 1x stil dus loopt snel van 554Hz naar 500Hz als deze van 120Km/u naar stilstand gaat.
TurfGraver
7 jaar geleden
Daarnaast is de sirene tweetonig en wisselen elkaar af. Je vergelijking wordt dus telkens onderbroken. :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het verschil in Doppler effect dat u zou willen horen is het opvallendst als een naderend hulpvoertuig ineens sterk vertraagt of zelfs even stopt. Maar het verschil in toonhoogte is niet steeds even goed hoorbaar.
Ik heb er wel naar gezocht, en het Doppler effect op zich is in onderstaande filmpjes goed hoorbaar.

Doppler effect hoorbaar tijdens passeren van allerlei hulpvoertuigen:
https://youtu.be/pTWzIGhTfj4

Hier is als je goed oplet hoorbaar dat de toonhoogte voor het echte bereiken van de microfoon óók al iets lager wordt wanneer de inzetvoertuigen afremmen om een haakse bocht te gaan nemen: https://youtu.be/RIs2qwZZPa0
Ik geef toe dat het effect ná de bocht zou moeten zijn dat de toonhoogte nog lager wordt wanneer de auto zich weer sneller van de microfoon af gaat bewegen, maar de verschillen zijn überhaupt niet zo erg groot.

Het wordt iets duidelijker als het maar één en dezelfde toon is: https://youtu.be/a3RfULw7aAY
De toonhoogte wordt hoger wanneer de auto sneller naar de microfoon toe gaat rijden: https://youtu.be/p-hBCcmCUPg

Hier het effect op de toonhoogte van de luide Amerikaanse treintoeter van een voorbijrijdende goederentrein: https://youtu.be/5eEFBil6IOo?t=30s .
En bij deze reizigerstrein is het nog fraaier hoorbaar: https://youtu.be/iOB6-hs-tME

De snelheidsverschillen tijdens naderen en voorbijgaan en weer zich verwijderen kunnen bij vliegtuigen soms nog beter opvallen, want bij een vliegtuig, zelfs tijdens de start, zijn de snelheden veel hoger en wordt het Doppler effect duidelijker: let eens op de dalende hoogte van het geluid van de propellerbladen terwijl het vliegtuig de microfoon passeert (de draaisnelheid van de propellers verandert zelf niet tijdens deze geleidelijk nadering naar de landingsbaan verderop:
https://youtu.be/gfI9bNBg5AU

http://youtu.be/V89AJaasnm8?t=30s
Goed hoorbaar de langzame verandering van toonhoogte terwijl het vliegtuig eerst nog dichterbij komt, maar daarna over de microfoon heen vliegt en zich daarna juist weer van de microfoon af beweegt.

https://youtu.be/4IQ75FnVUWg
Diverse starts en landingen waarbij de verandering van toonhoogte bij dit oudere type militair vrachtvliegtuig goed opvalt, beter dan bij modernere stille vliegtuigen. (Uiteraard hoor je in het laatste deel van de landingen bovendien dat het gas dichtgetrokken wordt.)

De theorie klopt!
(Lees meer...)
Bordensteker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk, hartelijk dank.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding