Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zinkt een blikje cola?

terwijl een blikje Cola Light blijft drijven?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De zoetstof in light cola is 100 keer zo zoet per gebruikt gewicht als gewone suiker.Gewone cola heeft ongeveer 11 theelepels suiker in een blikje zitten, opgelost in het water.Omdat suiker een grotere dichtheid heeft dan water is het niet verwonderlijk dat de gewone cola zinkt.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het zwaarder is dan water...
en Cola Light kennelijk niet (de naam zegt het al)

;-)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
In de Cola Light zit geen suiker maar aspartaam. Deze zoetstof is tweehonderd keer zoeter dan suiker. Je hebt er dus tweehonderd keer minder van nodig en zal dus lichter zijn. Een eenvoudige toepassing van de wet van Archimedes. :)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het soortelijk gewicht is verschillend: cola bevat meer suiker en heeft dus een groter soortelijk gewicht dan de light variant.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
heb ik nieuws voor je, als je er water n zou doen zou het blikje ook zinken, dus het heeft niks te maken met de dichtheid van de cola die hoger zou zijn dan water. Het geheel (blikje+inhoud) heeft een dichtheid groter dan 1, daarom zinkt het. een houten container met zware vloeistof zou ook zinken.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Tje, 1985. Volgens mij kan ik me herinneren dat rond die tijd aluminium als vervanger voor ijzer (blik) op kwam voor de frisdrank industrie, en dan cola een van de eerste was.

Cola light zou best in die tijd wel eens in die revolutionaire verpakking kunnen gezeten hebben, en gewone cola niet.

Als dat toen al zo was denk ik zomaar dat het nu geen verschil zou uitmaken.

Maakt trouwens wel duidelijk dat de verpakking van aluminium net iets lichter is dan van blik.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
de naam zegt het al: "light!"
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing