Wat is de correcte wetenschappelijke benaming voor CO2?
In mijn oude school (2 jaar geleden) leerden we dat koolstofdioxide (dus via de griekse telwoorden) de enige correcte wetenschappelijke benaming is voor CO2 en dat je de stocknotatie enkel mag gebruiken bij metaaloxiden.
Nu ben ik dit jaar veranderd van school en daar zeiden ze me vandaag dat de correcte benaming koolstof(IV)oxide is en dat je de stocknotatie zowel voor metaal- als niet-metaaloxiden moet gebruiken.
Ik ben dus lichtjes verward omdat in de ene school koolstof(IV)oxide fout zou worden gerekend en in de andere koolstofdioxide.
De Stock-notatie is een nomenclatuursysteem in de scheikunde die hoofdzakelijk bij anorganische verbindingen wordt toegepast.
Anorganische verbindingen zijn verbindingen die geen C-H-binding (covalente koolstof-waterstofbinding) in hun structuur bevatten en dus geen organische verbindingen zijn. Distikstofpentaoxide, ook wel distikstofpentoxide (N2O5)) - stikstof(V)oxide.
Rood ijzeroxide (Fe2O3) - ijzer(III)oxide. Tegenwoordig wordt in sommige notaties van een niet-metaaloxide de Stocknotatie gebruikt.
Koolstofmonoxide (CO) - koolstof(II)oxide) is een niet-metaaloxide
Het oxidatiegetal van koolstof in koolstofmonoxide is +II, in plaats van het gebruikelijke +IV en kan verder geoxideerd worden tot koolstofdioxide. Distikstof(mono)oxide, triviale naam lachgas (N2O) - stikstof(I)oxide is een niet-metaaloxide Er moeten binnen de school afspraken gemaakt zijn over het eenvormige gebruik van de nomenclatuurregels. Het gebruik kan per school verschillen.
Ik weet niet of uw eerste school in België was en u nu misschien in Nederland onderwijs volgt (of andersom).
Dat zou het verschil kunnen verklaren.
In Nederland kom ik deze notaties inderdaad niet tegen. Voor de organische molekulen wordt nog steeds de Lewis structuren gebruikt (daarbij wordt de octetregel gehanteerd) en daar kan je de valenties gebruiken voor de verschillende stoffen. Voor stikstof zal je altijd valentie 3 gebruiken, voor koolstof altijd valentie 4. Die valenties veranderen niet. Je houdt wel ergens vrije elektronenparen over en daarmee kan je de structuur verklaren. Mijn inziens niet nodig om voor organische stoffen overal de valenties aan te gaan geven. Het grappige daarbij is dus ook dat voor zuurstof kennelijk altijd nog valentie 2 gebruikt wordt (stof tot nadenken ;-) )
Zou zo maar kunnen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.