waarom kan alleen licht reizen met de lichtsnelheid?
Je kunt er namelijk volgens E=mc^2 wel massa aan toekennen, maar geen rustmassa.
En er zijn geen andere dingen zonder rustmassa. Netrino's hebben zeer weinig massa, en kunnen dan ook met bijna de lichtsnelhed "reizen".
Het toont juist aan dat de zogenaamde dingen die sneller gaan, juist geen dingen zijn, en dat er dus geen dingen zijn die sneller gaan dan het licht.
Ik hoorde laatst (ik geloof NdGT) zeggen dat we de definitie vaak verkeerd stellen.
Niks kan sneller reizen dan licht.
>
Niks kan sneller reizen dan licht in ruimte. Maar ruimte zelf kan wel sneller uitdijen dan licht. (ik parafraseer).
(Uitgelegd onder kopje 1, zie ik nu) "juist geen dingen zijn,"
Ik lees het ietsje anders (maar ik snap dat er haken en ogen aan zitten) bij bijvoorbeeld entanglement (kopje 3), de informatie gaat wel sneller dan het licht echter is onbruikbaar. Het lijkt er inderdaad op dat het geen ding is, maar we zouden zo theoretisch wel informatie over kunnen sturen sneller dan licht. Wellicht dat we hier in de semantiek komen of je informatieoverdracht zonder deeltjes (die van A naar B bewegen) een ding kan noemen, maar volgens mij is het idee van informatieoverdracht nu het "ding" geworden, bruikbare informatieoverdracht kan mogelijk sneller dan licht zijn. Onbruikbare "informatieoverdracht" is zeker sneller dan licht. Dit filmpje even bekeken, welke heel duidelijk uitlegt waarom we (nog niet) deze informatie uitwisseling kunnen gebruiken:
https://www.youtube.com/watch?v=2_4l5_G3dnM (mocht je er nog iets over willen (of kunnen) zeggen alvast bedankt, zeker als ik het onjuist verwoord) Misschien is het duidelijker te zeggen: "Er is geen deeltje welke sneller kan reizen dan het licht."
IK (!) constateer dat hij aan de ene voet een rode sok draagt, dan weet IK (!) dat hij aan de andere voet een groene sok draagt.
Er wordt dus GEEN informatie gestuurd naar iemand anders.
Er zijn wel ideeen over faster than light particles. Maar je hebt gelijk dat de betreffende link een info bevat over deeltjes.
Als de massa of het atoom bijna lichtsnelheid bereikt, dan gaan de elektronen er al overheen.
En daar ga je mis met de laatste opmerking (daarvoor ook al wel, maar laten we het even simpel houden).
Elektronen die al sneller gaan dan de lichtsnelheid. Helaas, daarvoor is een oneindige energie nodig. En die hebben we niet. (asymptotische snelheid). Die elektronen gaan niet sneller dan de lichtsnelheid omdat het niet kan. Er zullen dus andere dingen gebeuren. Dat je het niet weet, betekent niet dat je dan onzin moet gaan opschrijven. Je kent waarschijnlijk wel de formule E = mc^2. Dat wil zeggen dat massa en energie vrij uitwisselbaar is. Het wordt ook wel omschreven als dat massa gecondenseerde energie is.
In die zin kan je van alles met energie zeggen dat het ook massa heeft. Een foton heeft geen massa omdat het pure energie is. Daarom reist het ook met de lichtsnelheid. En kan het dus geen massa hebben (omdat het anders niet met c kan reizen). Hoe goed de techniek / kennis ook gaat worden, massa zal wiskundig nooit met c kunnen reizen (wel c benaderen!), dus in de praktijk ook niet. Heisenberg's onzekerheids principe kunnen we niet omheen, wellicht in de toekomst wel, maar die kans is erg klein.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.