Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de maximale temperatuur van een vallende regendruppel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zou een opstelling kunnen maken waarin je een lange staande buis verwarmd tot een paar 100 graden en daar een regendruppel in laat vallen. Als deze de ~100 graden bereikt in de val gaat het water koken en verdampen. Dus 100 graden. Of door de samenstelling van de druppel wellicht iets hoger of lager (geen zuiver water). Maar dat is dus een voornamelijk theoretisch antwoord met een onwaarschijnlijke opstelling. Misschien een regendruppel die in een actieve vulkaan dreigt te vallen die zoiets meemaakt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

~100 graden celcius.

Je zou een opstelling kunnen maken waarin je een lange staande buis verwarmt tot een paar 100 graden en daar een regendruppel in laat vallen. Als deze de ~100 graden bereikt in de val gaat het water koken en verdampen. Dus ~100 graden. Of door de samenstelling van de druppel wellicht iets hoger of lager (geen zuiver water).

Maar dat is dus een voornamelijk theoretisch antwoord met een wat onwaarschijnlijke opstelling. Misschien een regendruppel die in een actieve vulkaan dreigt te vallen die zoiets meemaakt.

Toegevoegd na 51 minuten:
Je zet dus een lange buis neer buiten, verwarmd deze zodat de temperatuur flink hoog is, wacht tot het gaat regenen, de druppels die in de buis vallen zullen dan bij voldoende verwarming de grond niet raken omdat ze al verdampen. Of als ze niet verdampen zullen ze niet warmer worden dan 100 graden.

Toegevoegd na 1 uur:
Blijkbaar wordt mijn antwoord niet helemaal goed begrepen. Er is geen goed argument waarom een regendruppel in theorie niet 100 graden kan worden. Dat dat in de praktijk niet voor zal komen is wat anderers. Het maximum is dus 100 graden. Wat een praktische gemeten hoge waarde is, dat is een andere vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
???
De vraag gaat toch over een vallende regendruppel= waterdruppel die uit een wolk valt.
Niet over een gevallen waterdruppel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan toch een druppel die al valt door een verwarmde buis laten vallen. Althans je moet eerst de buis buiten neerzetten ergens, en dan wachten tot het regent.
SimonV
7 jaar geleden
De maximale temperatuur van een vallende regendruppel is dus 100 graden. Dat zou betekenen dat niemand meer naar buiten zou mogen bij regenval (om brandwonden te voorkomen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De maximale temperatuur van een vallende regendruppel is dus 100 graden. Ja Dat zou betekenen dat niemand meer naar buiten zou mogen bij regenval (om brandwonden te voorkomen). Drogreden. Ik heb al lang en breed uitgelegd dat het verre van een natuurlijk voorbeeld is. Daarnaast kunnen hagelstenen zo groot als tennisballen worden met een mogelijk dodelijke impact, toch gaat iedereen naar buiten de hele dag, de kans dat dat gebeurt is bijzonder klein. Dat het in de praktijk zelden of nooit voorkomt betekent niet dat het niet kan. Hoe je je op een mogelijkheid voorbereid is gerelateerd aan de kans dat deze voor kan komen.
SimonV
7 jaar geleden
Ah, ik begrijp het, je gaat uit van een theoretisch waarde. Zo kun je dus elke vraag over de maximumtemperatuur van water beantwoorden.
"Wat is de maximumtemperatuur van een druppel uit de radiatorkraan"?
100 graden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
:D
Ik hoopte het hiermee gezegd te hebben: Maar dat is dus een voornamelijk theoretisch antwoord met een wat onwaarschijnlijke opstelling.
SimonV
7 jaar geleden
Maar zelfs theoretisch... Temperatuur in wolk ca. 18 graden.
Zelfs als het buiten 40 graden is, kan ik me niet voorstellen dat de regendruppels tijdens het neervallen opwarmen tot 100 graden? https://mynasadata.larc.nasa.gov/science_projects/measuring-the-temperature-of-the-sky-and-clouds/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Zelfs als het buiten 40 graden is, kan ik me niet voorstellen dat de regendruppels tijdens het neervallen opwarmen tot 100 graden?" Dat is heel praktisch gedacht. Vandaar mijn onpraktische opstelling. Kan in mijn voorgestelde opstelling een regendruppel 100 graden worden? Als het antwoord daarop ja is, dan is het antwoord op de vraag strict gesproken 100 graden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies!
Natuurlijk is het gevaarlijk om buiten te lopen als het kokend water regent. Maar op de plek waar je kans loopt dat dit ook écht gebeurt (een vulkaan bijv) is dat nog het minste van je problemen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen discussie mogelijk op dit antwoord. Er vallen alle dagen regendruppels in vulkanen, bos- en andere branden. Wat met regendruppels waar bliksems doorheen slaan? Velen daarvan verdampen voor ze de bodem raken en zijn dus 100° heet (onder druk nog iets warmer) geweest.
Zo theoretisch is dit antwoord niet, als het alle dagen en overal ter wereld gebeurd.
Een verdiende +
Het theoretische maximum is 100C, want daarboven is het geen druppel meer, zoals MrTomaat terecht stelt.

Dan natuurlijk de logische vervolgvraag of dat ook voorkomt. Het praktisch maximum wordt bepaald door de maximum temperatuur op aarde. Regenwolken worden gevormd in de troposfeer, de eerste (gemiddeld) 10km lucht direct boven het aardoppervlak. Vrijwel alle waterdamp in de atmosfeer bevindt zich in deze onderste laag.

Hoe verder je van de aarde afkomt, hoe kouder het wordt. Als een regenwolk dicht bij de grond komt, nadert de temperatuur van de wolk de temperatuur van de aarde. De heetste temperatuur ooit betrouwbaar gemeten op aarde is 56.7°C (Death Valley USA, 1913) dus dat is ook mogelijk voor regen. De heetste regen die daadwerkelijk is gemeten was 46.1C (Needles USA, 2012). Hogere temperaturen zijn goed mogelijk, maar deze zijn nog niet bevestigd in betrouwbare metingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook erg betrouwbare bronnen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding