Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg ik, wanneer de zon schijnt, vaak een elektrische schok als ik de auto uit stap en het portier dicht doe?

Ik krijg regelmatig een schokje wanneer ik de auto uit stap en de buitenkant van de auto aanraak. Dit gebeurt eigenlijk alleen als de zon schijnt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat de zon schijnt is niet zo relevant. Het gaat erom dat de lucht heel droog is.

Als je uit de auto stapt, wrijft jouw kleding over de bekleding van de auto. Daarbij word jij elektrisch opgeladen. Daar merk je niets van, tot je een metalen deel van de auto vastpakt. Zodra je dat doet, word je ontladen. Dat voel je als een elektrische schok.

Andere kleding aantrekken, of iets over de stoelen van de auto leggen, kan helpen. Zelf vind ik dat niet zo handig. Daarom pak ik al voordat ik opsta het portier vast. Als ik bij het opstaan mijzelf oplaad doordat mijn kleding over de bekleding van de autostoel schuift, ontlaad ik mijzelf direct via het portier. Daar voel ik niets van.

Probeer het ook eens op die manier. In het begin moet je er nog bij nadenken; na een tijdje ben je er zo aan gewend dat je het altijd doet, helemaal automatisch.

Cryofiel
8 jaar geleden
Dat heet statische lading die zich ontlaadt via je hand richting de grond, als jij je ooit hebt afgevraagd waar die zwarte strookjes voor waren die achter de auto aan bungelde, nou dat was dus om op droge dagen de statische lading af te voeren naar de grond. Sommige autoshops verkopen deze nog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing