Hoe kun je aan de getijden zien dat de aarde rond de zon draait?
Het blijkt zo te zijn dat er een héél klein beetje verschil is aan de getijden wanneer de aarde alleen rond zijn as draait en wanneer de aarde ook nog rond de zon draait.
Voor de eenvoud laten we de maan even buiten beschouwing, hoewel de invloed van de maan op de getijden tweemaal zo groot is als de zon.
Dan krijgt je dus twee getijden per dag doordat de zwaartekrachtsgolven aan de dichts bijzijnde kant van de aarde tot de zon net anders is als de verre kant. Omdat de aarde rond draait krijgt je dan tweemaal een getijde omdat, hoewel de aarde maar een keer per dag ronddraait om zijn as, door de aantrekking aan de ene kant je ook een uitstulping aan de andere kant komt.
Tot zover dus twee getijden per dag met een zekere grote. Maar, en nu komt het dus, wordt die getijden dacht ik nog íetjes groter doordat de aarde rond de zon draait. Daar zouden dan de middelpuntvliedende krachten voor verantwoordelijk zijn die je dus krijgt als de aarde rond de zon draait.
Wat ik dus niet begrijp is hoe dat kan/werkt. Immers de rotatie van de aarde rond zijn as creëert ook al een middelpuntvliedende kracht, daarnaast is de aarde in vrije val rond de zon. Bovendien is het verschil dus slechts 0,006%, maar wordt daar nu mee bedoelt dat de getijde aan de 'binnenkant' van de aarde zoveel groter is dan aan de buitenkant tijdens zijn translatie of dat dat het verschil is tussen wel en geen translatie?
a=mω2r=(2πT)2r≈0.006.
Ik ben met een antwoord begonnen waarin ik de effecten van de schuine stand van de aardas en de ellipticiteit van de aardbaan bereken. Toch twijfel ik nog of er een kern van waarheid zit in dit onglukkig geformuleerde verhaal. Nog even over nadenken dus… P.S. Carsrac en Ruiter geven een op zich correcte beschrijving van meer algemeen bekende aspecten van het getij maar het in de vraag bedoelde effect gaan ze niet op in. Een specifieker antwoord is dus nog gewenst.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.