Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn alle soorten radioactiviteit hetzelfde?

Ik begrijp dat in oceanen en de gehele atmosfeer van nature radioactiviteit aanwezig is. Wat ik me afvraag, is of bijvoorbeeld Cesium 137 (door de mens afkomstig van kerncentrales, kernproeven) even schadelijk is als de van nature aanwezige radio-activiteit. Er vanuit gaande dat de straling evenredig is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Er zijn drie vormen van radio-actieve straling: alfa-straling, beta-straling en gamma-straling.

Als je bijvoorbeeld wordt blootgesteld aan een bepaalde hoeveelheid beta-straling, maakt het niet uit of die beta-straling afkomstig is uit een natuurlijke bron, een door de mens geproduceerde bron, of uit een apparaat: beta-straling is beta-straling.

Hetzelfde geldt ook voor de andere vormen van radio-actieve straling. Het enige dat het lichaam "ziet" is de straling; de bron van de straling is voor het lichaam onbekend, en niet relevant.

Dus als je doelt op de vraag of alle soorten radio-activiteit hetzelfde zijn, is het antwoord: nee. Alfa-straling, beta-straling en gamma-straling hebben heel verschillende eigenschappen.

Doel je echter op de vraag of alle vormen van alfa-straling hetzelfde zijn (of alle vormen van beta-straling, of alle vormen van gamma-straling), dan is het antwoord: ja, zolang althans de dosis en de manier van toedienen (inslikken van een radioactieve stof of het staan naast een potje met die radio-actieve stof) gelijk zijn.

Cryofiel
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing