Wanneer is een gele kaart op het lab verplicht?
Wij werken met verschillende opstellingen en apparatuur. Maar nu vroeg ik mij af wanneer een gele kaart (informatiekaart experiment/gevaarlijke stoffen) verplicht is.
Kan het nergens vinden op internet en ook niet in de boeken die ik heb over veiligheid :-S
Rentokil had in ieder geval een QA-afdeling
Maar tijden veranderen.
Een SOP (inderdaad Standard Operating Procedures) zijn gewoon interne documenten die beschrijven wat je moet doen. Die gelden alleen voor het bedrijf waar je werkt. Echter, een SOP is gebasseerd op dingen als wetgeving van het land waar het bedrijf staat of afhankelijk van internationale regelgeving van de bedrijfstak waar het bedrijf zich in beweegt (farmacie, milieutechniek, voedsel, etc). Dit is even uit mijn hoofd, maar wat betreft gele kaarten zou je moeten kijken naar de ARBO regelgeving waarin (waarschijnlijk) algemeen beschreven staat dat je veilig moet kunnen werken en dat mensen moeten kunnen zien met welke stoffen ze werken in verband met Persoonlijke Berschermings Middelen (PBM's). Dan is het aan het bedrijf om daar een policy in te ontwikkelen van hoe ze vinden dat het binnen een bedrijf moet gebeuren. Gele kaarten is daar een mogelijke oplossing voor. Een andere (voor een lab minder werkzame oplossing, maar voor fabrieken wel) is wanneer er met gevaarlijke middelelen gewerkt gaat worden om de omgeving af te zetten met een rood/wit lint (deed met in Oss wanneer er chemicalien gestort werden). Op een lab zijn gele kaarten wel handig ja. Klein, compact en je weet direct dat daar iets is. Maar ik denk niet dat het vanuit de ARBO verplicht is. Wellicht heb je het op een andere manier opgelost. En juist daarvoor moet je kijken wat het bedrijf waar je werkt daar voor oplossing in gevonden heeft. Mocht er een QA afdeling zijn, is dat bij uitstek de plaats om het te vragen.
Wij huren wel het pand en dus lab van een ander bedrijf.
Hebben geen SOP maar wel een regelements boek, naja document die al heel oud is. Maar zal eens kijken of daar toevallig iets in staat over gele kaarten. Het ging mij ook vooral om dat ik 1 collega heb die blijft zeuren over dat niet overal een gele kaart hangt. Maar op sommige plekken vinden wij, degene die op het lab werken, het totale onzin. Of de opstelling staat stil/zit niks in of er wordt alleen af en toe gebruik van gemaakt, met alleen wat water. Apparaat kan niet omvallen, wordt altijd na gebruik uit gezet..... dus tja moet het dan?
Op een lab de apparaten bij einde gebruik uitzetten moet een automatisme zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.