Als je een bal omhoog gooit (op aarde en in de ruimte) hoe is dan zijn versnelling en snelheid?
Stel ik gooi een bal 200 meter recht omhoog waar is dan zijn versnelling en snelheid het grootst? Aan het begin of later (middenin)?
Als de bal zijn hoogste punt heeft bereikt lijken me de uitkomsten redelijk eenvoudig: zijn hoogste snelheid bereikt hij helemaal aan het einde vlak voor instorten en tevens zijn grootste versnelling (althans die is natuurlijk eigenlijk constant). Maar geld dat ook vice versa?
Ik denk van niet, maar wat is daar over te zeggen?
En natuurlijk de vraag of een worp in de vacuüm ruimte anders zou zijn?
Snelheid is het hoogst aan het begin.
De bal heeft geen motortje.
Alhoewel ik je opmerking snap, is het hier geen plaats om te oordelen. Je hebt al aangegeven wat je wilde doen.
En in basis heeft Erotisi wel gelijk. Zelfs de simpele vragen kunnen moeilijk zijn als je het écht wil begrijpen. Voor deze vraag is het antwoord vrij simpel, maar het geldt wel voor vele dingen. En voor eenieder liggen de problemen op andere vlakken. Als voorbeeldje deze dan maar even. Ook hier is het antwoord zo simpel wanneer je goed leest en de geschiedenis kent.:
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/geschiedenis/vraag/589580/verwijst-wilhelmus-koning-spanje
Hoe het komt weten we inderdaad niet, maar hoe het werkt (zeker in het voorbeeld wat je aanhaalt, het omhooggooien van een bal) weten we al wel behoorlijk goed. Het is echter niet zo dat je het voorbeeld van de bal pas goed kan begrijpen als je de zwaartekracht op een fundamenteel niveau snapt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.