Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het principe van magnetisme?

ik zat op internet te kijken wat het is maar ik vond alleen dat de kracht van Lorentz pas in werking wordt gesteld al er een stroomdraad en een magneet met elkaar reageren. Ik vond op internet een artikel die zegt dat op de foto die jullie zien, de spoel eerst naar beneden wordt getrokken en op een gegeven moment op een vaste positie stil blijft hangen aan de krachtmeter en voor dat dat gebeurt staat de bovenste gedeelte van de spoel boven de homogene magneet die zo is gekozen dat het magnetische veld alleen aanwezig is tussen de noord- en zuidpool. de krachtmeter geeft al ,bij 0 ampère stroom, 1,0 Newton aan door de massa van de spoel en naarmate de stroom toeneemt (want de stroom is instelbaar) blijft de spoel hangen bij 0.5 A en een toename van 3 Newton door de aantrekkingskracht van de magneet. Na 0.5 A staat het alsnog op dezelfde positie dus F lorentz = F zwaartekracht - F veer . Maar wat ik niet snap is waarom de spoel naar beneden wordt getrokken want zoals je kan zien gaat de stroom van rood naar zwart en de stroomrichting bij de onderste gedeelte gaat van rechts naar links van de rechthoekige spoel en als je rechterhandregel gebruikt zie je dat F lorentz naar boven is gericht dus hoe kan het dan aangetrokken worden door de magneet er is toch een kracht die het juist afstoot de F lorentz of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Zover ik het weet, is het vooralsnog een mysterie. Magnetisme wordt uitgelegd door de Wetten van Maxwell, vier wetten die de link leggen tussen elektrische velden en magnetische velden. Deze wetten komen voort uit zowel empirische waarnemingen (experimenten) en uit redenaties en afleidingen. Er zijn drie relevante wetten: 1. Een veranderend magneetveld creëert een ronddraaiende stroom; 2. Een ronddraaiende stroom genereert op zijn beurt weer een magneetveld; 3. Er bestaan geen magnetische monopolen (er bestaan dus geen magnetische 'ladingen'; je kan noord- en zuidpool niet scheiden).

Dit klinkt natuurlijk allemaal niet zo geruststellend. Elektriciteit kunnen we mooi uitleggen, tot kwantumschaal toe. Lading is goed gedefinieerd en daar kunnen we (klaarblijkelijk) een goede voorstelling van maken. Magnetisme zit een stuk ingewikkelder in elkaar, dat kunnen we alleen maar uitleggen door ronddraaiende ladingen. De exacte mechanica achter permanente magneten (ferromagneten) en magnetische materialen (paramagnetisme) draaien allemaal om het gegeven dat atomen zelf bestaan uit elektronen die draaien om een kern en waarbij er dus lading beweegt (dit wordt allemaal - wederom - veel ingewikkelder in de kwantummechanica). De atomen worden zelf zo ook weer mini-magneetjes, die elkaar normaliter opheffen, totdat een ander magneetveld ze 'rechttrekt'. Voor ferromagneten moet je helaas wel wat statistische fysica hebben gehad, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing