Valt een roterende bal langzamer naar beneden (in het vacuüm)?
Normaal gesproken wordt de snelheid van een vallend object bepaald door F=mgh. Dus maakt dat roteren niets uit zou je denken, zeker omdat er geen lucht is.
Maar als je nu twee even grote cilinders hebt, waarvan de ene hol is en de ander massief, die laat je van een schuine plank afrollen, dan gaat de holle cilinder veel langzamer omlaag dan de massieve. Dat komt dan doordat de potentiele energie wordt omgezet in translationele en rotationele energie, waarbij de rotationele energie voor de holle cilinder veel hoger is door de hogere inertie van de massa die alleen wordt bepaald door de buitenkant. Enfin dat is ongeveer de uitleg, hoewel ik het nog niet echt helemaal begrijp. Vandaar misschien deze vraag.
Want als dus de snelheid van een roterend object oa wordt beinvloed door zijn rotatie-energie waarom zou een roterende bal dan niet langzamer gaan als hij naar beneden valt. Maw normaal zou een holle bal en massieve bal even snel naar beneden gaan maar als ze nu beide spinnen zouden ze dan ook even snel beneden zijn?
Toegevoegd na 1 uur:
Zie voor uitleg experiment rollende cilinders minuut 12:00
https://www.youtube.com/watch?v=cB8GNQuyMPc
Maar ik heb aansluiting gezocht bij een andere experiment die eventueel analoog van toepassing is voor wat betreft de rotatie.
Probeer die even afzonderlijk te nemen.
Waarschijnlijk kom je dan op een betere analyse.
Of: F=mg
Of: E(pot)=mgh
Dat alles staat los van de snelheid omlaag omdat E=mc^2 waarbij die draaiing dus weliswaar energie is en aldus massa, maar omdat de valsnelheden gelijk zijn ongeacht de massa (en dus energie) zal een roterende bal even snel vallen. Dat zou mijn antwoord geweest zijn....;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.