Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel ons is een kilo?

Ik leerde op school 1 kilo is 2 pond is 10 ons is 1000 gram.
Nu woon ik in Amerika, en alle waardes zijn anders, en ik vind zelfs op internet dat deze waarden zijn afgeschaft in 1937..... Ik ben geboren in 1957 en ik heb de "oude" waarden geleerd op school en toen ik voor de eerste keer ging werken in een supermarkt als bijbaantje, was een kilo 2 pond , en 10 ons en 1000 gram.
Nu ben ik hier dus de weg kwijt, want een ons is hier heel anders dan in Nederland. Ik begrijp er niets meer van.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Tegenwoordig is het 1 kilo is 2 pond is 10 ons is 1000 gram. Een pond = 500 gram en een ons = 100 gram.
8 jaar geleden
In Nederland is 1 ons 0,1 kg.
1 ons is 100 g (g staat voor gram)
1 kg bestaat uit 10 ons.

100 g gelijk aan 3,53 ounce of 3,53 oz.

1 ons (Nederland) is dus niet gelijk aan 1 ounce(Amerikaans)
Het zijn verschillende maateenheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke ons bedoel je? De kromme afspraak die wij Nederlanders hebben gemaakt om de tot dan toe bekende ons-benaming te hergebruiken in het metrieke stelsel (ons=100gram), of de oude "echte" ons (~30 gram) die overeenkomt met gewicht en benaming van de ounce zoals deze in de V.S. nog steeds gebruikt wordt? (wetenschappelijke communicatie uitgezonderd)

Voor de ons die wij nu nog steeds onterecht gebruiken (al decennia lang officieel afgeschaft) geldt:
10 ons is een kilogram
Voor de Amerikaanse/historisch correcte ons geldt:
~35,3 ons is een kilogram

Nu is ounce/oude ons omrekenen naar kilogram wat onhandig.
Er gaan 16 "ounce" in een "pound/oude pond", waar ook de pond niet verwart dient te worden met de gewichtsmaat(500g) die wij er aan hebben gegeven tijdens de invoering van het Nederlands metriek stelsel, hoewel deze ponden veel dichter bij elkaar staan dan de onzen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_metriek_stelsel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing