Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de verschillen van 25% natriumhydroxide vergeleken met 50% ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Er zit twee keer zoveel in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
pH is een logaritmische schaal.
Dus wanneer een concentratie OH- ionen 10x zo groot wordt, gaat de pH 1 omhoog.

Wanneer je van een 25% naar een 50% loog-oplossing gaat, is het een concentratievergroting van 2x. Even uit het hoofd komt dat overeen met een pH ophoging van circa 0.3 pH punten (dus je gaat bijvoorbeeld van 10 naar 10.3). (schaalverdeling komt overeen met dB schaal. 10x zo hard is 10 dB er bij, 2x zo hard is 3 dB er bij (enige overeenkomst is de schaalverdeling, geluid heeft hier verder niets mee te maken <-- disclaimer).

Ik heb het werkelijke getal van de 25 en de 50% niet uit gerekend. 10 is even een aanname (pH zal waarschijnlijk wel hoger liggen, rond de 15 gok ik zo)

Het verschil tussen de 2:
- de 50% heeft een 2x zo hoge concentratie
- de 50% is aanzienlijk visceuzer en is hierdoor ook gevaarlijker. Mocht je een druppel op je huid krijgen, is het moeilijker weg te spoelen.
- er is een grotere warmteontwikkeling bij de 50% tijdens oplossen. Voor mij werk moest ik regelmatig 1M en 10M NaOH maken. Door de warmteontwikkeling van het oplossen van de 10M NaOH loste deze echt aanzienlijk sneller op. Je kon de maatkolf echter niet meer met blote handen vastpakken, zo heet (water kookte overigens nog niet)

Toegevoegd na 23 uur:
Laat even weten als je een pH / pOH berekening wil hebben voor de exacte pH waarden
Thecis
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing