Is het mogelijk om de lichtsnelheid te zien?
Als je een lamp aandoet zie je natuurlijk ook het licht met de lichtsnelheid gaan, maar dat gaat zo snel dat het als instantaan overkomt.
Nu vraag ik me af of er experimenten zijn of misschien wel natuurlijke gebeurtenissen waarbij je echt de lichtsnelheid kunt zien. Dat lijkt me alleen mogelijk als je over grote afstanden beschikt en het licht zelf ook nog eens zichtbaar.
Een voorbeeld daarvan zou misschien zijn als je met een laserstraal van de ene ster/planeet naar de andere planeet/ster schijnt waartussen een wolk zit die de lasterstraal zichtbaar maakt. Bijvoorbeeld een laserstraal van de maan naar de zon gezien vanaf de aarde. Die lichtstraal zou je dan 8 minuten kunnen volgen. Je zou dan het topje van de laserstraal kunnen volgen. Dat is natuurlijk s.f. dus dat zal wel niet lukken maar zijn er misschien andere manieren?
Telefoongesprekken via de sateliet, daar zit een vertraging op. Dit komt door de afstanden (en de omzettingen) die de signalen moeten maken om van a naar b te gaan en weer terug.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.