Hoe bereken je de eindtemperatuur?
Stel je hebt de vraag: in een glazen bakje van 350 gram bevindt zich 2kg water. De temperatuur is 15 graden. Men brengt hierin stukjes lood, die bijelkaar een massa van 2,5 kg hebben. Als je de temperatuur hiervan 60 graden is, bereken dan de eindtemperatuur.
Ik kom hier deels uit maar iedere keer klopt het niet. Hoe kan ik dit doen?
Tuurlijk wordt het dan gemakkelijker. Echter bent u er zelf ook heel goed uit gekomen. En wellicht lag daar wel het probleem, dat ze niet wist dat er soortelijke warmte gebruikt moest worden of dat ze wellicht de verkeerde getallen gebruikt had. In het laatste geval was u ook op een verkeerd antwoord uitgekomen en was ze niet verder geholpen...
Het was me al opgevallen dat u er goed was uitgekomen. Dat had ik ook al geschreven.
Het gaat er om dat de vraagsteller verkeerd uit kwam. Wellicht doordat er verkeerde waarden gebruikt werden. Op het moment dat zij de gevonden informatie had opgeschreven had u het ofwel overgenomen, ofwel zelf nogmaals nagekeken.
In het eerste geval was ook u fout uit gekomen. In het tweede geval had u kunnen zien dat daar de fout zat, maar had u het alsnog zelf opgezocht. In beide gevallen is het er bij vermelden dus geen toegevoegde waarde...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.