Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er levensvormen mogelijk die onzichtbaar zijn voor onze ogen?

Normaal gesproken zijn wij mensen dieren en planten doordat zonlicht wordt gereflecteerd door deze organismen in de kleuren van blauw tot rood die wij kunnen zien.
Maar zou er ook leven zijn dat alleen niet-zichtbaar 'licht' uitstraalt. Dus bijvoorbeeld een slak of wat dan ook die bijvoorbeeld alleen infrarood of uv-licht reflecteerd. Organismen dus die we wel kunnen detecteren mbv apparatuur maar niet direct met onze ogen (een beetje zoals donkere materie, zeg maar donkere organismen dan)?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel dus geen virussen en bacterien of andere micro organismen die men ook niet kan zien maar wel onder een microscoop omdat ze zo klein zijn, niet omdat ze onzichtbaar licht uitzenden. Ik sluit dat dus niet uit dat dat wel zo kan zijn.

erotisi
8 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De beste dingen die we uitvinden zijn vaak gebasseerd op wat we in de natuur zien.

Wanneer kunnen we iets niet zien. In basis als er geen licht vanaf het object in onze ogen terecht komt. Dit kan op twee manieren:
- Het object / organisme absorbeert 100% van al het licht dat er op valt.
- Het object / organisme buigt 100% van het licht om zich heen zodat je "er doorheen kijkt".

Je kan hele verhalen maken over wat er voor nodig is. Echter is er een snellere conclusie. Om dit voor 100% voor elkaar te krijgen is een ongekende efficientie nodig die we in de natuur nog niet zijn tegen gekomen (efficientie van 100% kom je ook in de natuur nauwelijks tot niet tegen. 99.9% wel, en 99.9999% wel, maar een daadwerkelijk 100% niet). De kans dat dit er wel is, is dan ook erg klein.

Ik durf te stellen dat dit soort organismes niet voorkomen. Ik heb ze in ieder geval nog niet gezien ;-)
(Lees meer...)
Thecis
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding