Hoe verhouden temperatuur en druk zich?
Kun je stellen dat als je van iets de druk verhoogt dat de temperatuur dan altijd omhoog gaat?
Dus stel ik heb een ballon met gas erin met een temperatuur van 20 graden en ik verhoog de druk in die ballon door hem (het volume) kleiner te maken dan gaat de temperatuur omhoog.
Temperatuur is een maat voor de gemiddelde chaotische bewegingsenergie per molecuul, plus de beweging van atomen in moleculen.
De algemene gaswet toegepast:
pV=nRT
p de druk in Pa (N/m2)
V het volume in m3
n de hoeveelheid gas in mol (= aantal moleculen gedeeld door de constante van Avogadro)
R de gasconstante (8,314472 J·K−1mol−1)
T de absolute temperatuur in K
Als ik dus de ballon verklein neemt V af maar de druk p neemt toe (door de volumeverkleining). Dus is dat dan een verandering die niet noopt tot een verandering aan de andere kant van de vergelijking (Temperatuur?)?
De druk kan ook worden verhoogd door bijv een grotere zwaartekracht. Jupiter bijvoorbeeld heeft een grote massa. Hierdoor wordt de kern samengedrukt waarbij de temperatuur oploopt tot 6000graden. Maar als ik iets samenpers dan lijkt mij dat de beweging van de atomen en moleculen juist beperkt worden, zodat toch eigenlijk de temperatuur zou moeten dalen??
Evenzo als ik ijs neem en ik pers dat samen dan wordt de dichtheid groter, maar neemt de temperatuur dan ook nog verder af, of neemt die juist toe net zoals in de kern van Jupiter? In beide gevallen wordt de druk verhoogt, met wisselende uitkomsten??
De pomp en de fietsband blijven niet warmer dan de omgeving. Na enige tijd zijn ze van dezelfde temperatuur, terwijl de druk in de fietsband hoog blijft.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.