is helder water proper?
Ik heb ooit gelezen dat helder water eigenlijk dood water is
Of helder water snel troebel kan worden, hangt er helemaal van af. Ik kan water rustig een jaar laten staan zonder dat het troebel wordt (als je maar de juiste omstandigheden pakt). Echter, als ik er 1 schepje modder in gooi, is het direct troebel. Zegt dus niet zo veel.... Ritsuka heeft wel gelijk dat de helderheid van water niets zegt over het feit of het wel of niet schoon is. Er zijn inderdaad giftige stoffen die kleurloos zijn als ze in water opgelost zijn, maar dat zijn er niet bijster veel (KCN is er 1 van, maar veel grotere moleculen zorgen voor een kleuraanpassing, niet veel, maar toch. Echter, alles in lage concentratie kan je oplossen tot een kleurloze oplossing, maar dat is een andere discussie). Waar het hier meer om gaat (in mijn ogen) is dat je micro-organismen OOK niet ziet. In schoon helder water kunnen vele micro-organismen zitten (en ook een aantal waar je niet blij van wordt). Helderheid zegt dus niet over het feit of het wel of niet proper is. Als het NIET helder is, kan je er wel redelijk zeker van zijn dat je het niet moet drinken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.