Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vlieg ik sneller uit de bocht als ik mijn bus zwaarder laad?

Ik rij elke dag met mijn bijna lege bestelbus van de snelweg af door zo'n scherpe bocht met een snelheid van 80 km/u, dat haal ik dan net zonder de doorgetrokken streep over te gaan. Als ik nu een paar stalen platen van 1000 kilo achterin gooi (wat het zwaartepunt amper zal verleggen), en ik rij weer net zo hard door die zelfde bocht, heb ik dan meer of minder kans om over de doorgetrokken streep te vliegen? Of maakt het niet uit?

Toegevoegd na 1 minuut:
En welke formule beschrijft deze situatie?

Toegevoegd na 18 minuten:
De platen liggen in de bus en zijn maar een paar cm hoog totaal.

Toegevoegd na 1 dag:
(Even voor de duidelijkheid, de vraag is volledig verzonnen, zoals je ook weleens ziet bij proefwerkopgaven, maak je dus allemaal niet ongerust over mij, mijn bus, "mijn werkgever" en de rest van het verkeer. Maar ondanks dat bedankt :D)

Toegevoegd na 1 dag:
En hierbij nogmaals het verzoek aan een ieder om met enig rekenkundig bewijs te komen. Naast middelpuntvliedende/zoekende kracht is er ook nog een deel wrijvingskracht die geleverd wordt door de wielen en verhoogt wordt door de grotere massa. Hoe weten we of deze elkaar wel of niet netjes opheffen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja dat is inderdaad zo. Dit ligt eigenlijk aan twee verschillende formules die je gecombineerd kunt toepassen.
-De middelpuntzoekende kracht. De middelpuntzoekende kracht zorgt ervoor dat je in een cirkelbeweging naar de buitenkant van de cirkel wordt gestuurd. Formule is
F(mpz)=m(v^2)/r met m(massa kg), v(snelheid km/h), r(baanstraal m)

-De massatraagheidswet. Hoe hoger de massa, hoe liever het in de oorspronkelijke richting voortbeweegt. Denk hierbij aan een vrachtwagen die langzamer tot stilstand komt bij een noodrem situatie dan een lichte personenauto. De formule hiervoor is te vinden in de tweede wet van Newton. Fres=m.a met m(massa kg), a(versnelling). Hoe hoger de massa dus, hoe hoger de resterende kracht, wat ervoor zal zorgen dat het voorwerp zijn oorspronkelijke richting van de versnelling langer aan zal willen houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
de eenheid van de versnelling is m/(s)^2
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Leuke vraag ;-). Ja, door de middelpuntvliedende kracht zal het gewicht naar buiten willen bewegen, waardoor de bus een grotere kans maakt om over de lijn te raken.

Toegevoegd na 3 minuten:
ls je het wilt/kunt berekenen, op wikipedia staat de formule.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_kracht
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing