Als ik een warm bad laat staan nadat ik klaar ben, wordt het huis dan warmer of kouder?
Al een tijd lang laat ik een warm bad staan (niet gelijk laten leeglopen) nadat ik ermee klaar ben, ik laat het eerst helemaal afkoelen zodat het het huis opwarmt. Want er zit best veel energie in zoveel warm water. Ik dacht dat dat dus scheelt in het energieverbruik.
Welnu ik sprak met mijn broer en hij zei dat dit niet waar is, omdat het warme bad de lucht in huis nat maakt, en een nat huis is lastiger om op te warmen (volgens hem).
Ik was niet direct overtuigd van zijn stelling omdat als je mijn huis bekijkt als gesloten systeem, gaat er niet meer of minder warmte weg uit huis als er meer vocht in binnenshuis is. Ook is het water dat de lucht ingaat warm, vanwege het warme bad, en dat vocht hoeft dus niet opgewarmd te worden.
Ik geloof wel dat als je broze muren hebt die vol met vocht van buitenaf zitten, dat dat lastiger op te warmen is. Maar dat is niet het geval bij mij
Nou ik hoor graag wat jullie experts ervan denken.
De warmte zal in eerste instantie gaan zitten in de waterdamp. Maar als die condenseert komt die warmte weer vrij.
Er gaat inderdaad wel de nodige energie zitten in het opwarmen van het water. Maar als je dat over het hele huis verdeelt stelt het misschien niet zoveel voor.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.