Als je kijkt naar de robotstofzuigers dan vind ik dat we al een aardige stap hebben gezet. Die kan dus "zien" dat ie ergens tegenaan gaat rijden en verandert zijn koers.
Wanneer je een huisrobot zou hebben dan zou het een kwestie van tijd zijn voordat ie doorheeft hoe de opstelling in het huis is, en zodoende een soort blauwdruk van het huis maakt. Een soort R2D2 om mee te beginnen is geen gek idee en gewoon mogelijk. Geef hem een intern koelkastje en noem hem frits.
Ziedaar, the walking frits.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee hoor, er zijn altijd slimmere mensen nodig om een robot te programmeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het niet. Hoe slim of intelligent ze ook worden, ze kunnen geen associaties maken en niet improviseren zoals de mens dat kan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze hebben ook geen voorgevoel of onderbuikgevoel en het ontbreekt ze aan inlevingsvermogen en intuïtie. Ze kunnen niet handelen op grond van "Iets zegt me.....".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet....
Hierbij een 2 antwoorden van 2 personen van de site van neoweb,op de vraag of robots slimmer mogen ( kunnen) worden dan mensen:

De ene denk dat het niet kan. het menselijk brein is te complex om met 'rekenformules'te weergeven plus emoties waarbij je vaak niet logische beslissingen neemt kan je al helemaal niet vertalen in software. Dat zou teveel conflictenopleveren. BTW ze kunnen tegenwoordig na 2 jaar programmeren al amper een robot door de kamer laten lopen. Een simpele trap is al wel gelukt.

een ander antwoord:
een andere denkt dat het wel kan. De synaptische verbindingen van je hersenen zijn groter dan de kunstmatige nanostructuren, waar tegenwoordig processoren mee worden gemaakt.

De ontwikkelingen gaan ook steeds sneller (exponentieel).

De mens heeft er miljoenen jaren over gedaan om te evolueren tot het 'apparaat' wat het vandaag de dag is. De robots worden trucjes geleerd, die normaal duizenden zoniet tienduizenden jaren zouden duren.

Het word link als er een alchoritme wordt bedacht, waardoor computers zelf kunnen redeneren (gefundeerde keuzes maken op basis van input)
Het netwerk van computers (internet) heeft de potentie om in 1 klap 'slimmer' te zijn (meer rekenkracht) dan de allerslimste knappe koppen met een immens hoog IQ bij elkaar.
Als daar een alchoritme in wordt losgelaten, kan het heel snel gaan.

** Ik vond beide antwoorden heel waardig dus ik wilde je ze niet onthouden. goeie vraag trouwens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dank je voor je lange antwoord. Het is niet vervelend bedoeld, maar daar hebben we weinig aan. Het zijn meningen van alledaagse mensen die zomaar wat schrijven op een forum, zonder enige deskundigheid. Als bron is dat weinig waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn die antwoorden net zo waardevol als wat op gv word vermeld ( vaak). ok als bron is het niets wetenschappelijks maar het is wel leuk om even op dat forum te kijken aangezien ze die vraag daar ook hebben behandeld.
Jazeker. Je kunt alle kennis die alle mensen hebben beschikbaar maken voor ze, en ze zo in elkaar zetten dat ze dit sneller kunnen raadplegen dan een mens ooit zou kunnen. Als je dan ook nog een zelflerend proces erin weet te programmeren, kan de robot vanaf daar zijn kennis verder ontwikkelen - sneller dan een mens dit zou kunnen.

Elke keer dat een robot specifiek gebouwd is voor een taak, is deze uiteindelijk in staat gebleken de menselijke norm te overtreffen. Ik zie geen goede reden waarom dit bij zogenoemde intelligentie niet zo zou zijn.

Het enige probleem zou kunnen zijn dat AI een verschuivend doel is. Een heleboel dingen die 50 jaar terug als AI zouden zijn aangemerkt hebben we inmiddels bereikt - en deze zaken worden nu niet erkend als AI, maar slechts als iets dat machines kunnen doen. Maar dat probleem ligt in onze perceptie, niet in de vooruitgang.

Toegevoegd na 19 minuten:
Een ander probleem, is dat mensen altijd een manier zullen zoeken om intelligentie zo te definiëren dat zij de enige intelligente verschijning op de planeet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo had ik het nog niet bekeken. Dat de menselijke perceptie van intelligentie hetgeen is wat (ook) veranderd.
Voorlopig is er nog geen techniek die een apparaat kan laten denken, dus slim kunnen ze niet zijn. En ik betwijfel of dat ooit gaat komen, want dan zou je hersenen na moeten kunnen maken en dat is een flinke uitdaging!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn ze eigenlijk al. Kijk naar de robots die in auto fabrieken werken. Die allemaal onderdelen aan de auto vast zet en aan schroeft of klinkt...
Knap hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, computers en robots zullen op de zeer lange termijn slimmer worden dan mensen. Het maakt namelijk niet zoveel uit of inteligentie is gebasseerd op koolstof of silicium. Het is gewoon een evolutieproces en dt heeft tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar hoe je een robot definieert. Als een schaakcomputer een robot is, dan is die al "slimmer" dan de mens. Dertig jaar geleden werd nog niet geloofd dat dat mogelijk was. Toch is dat maar een eenzijdig en saai ding, geen robot zoals je die in de film ziet. Het lijkt niet eens op een mens.

Voordat we een robocop hebben, die harder loopt, slimmer is, zelfstandig denkt, etc, dat zal nog wel een paar keer dertig jaar duren denk ik. Maar in dertig jaar kan er een hoop gebeuren.