regenwater opvangen en opvoeren zonder pomp mogelijk/doenbaar?
Ik heb een vijver van enkele duizenden liters, die ik elke maand leeg laat lopen en dan nieuw kraantjeswater in doe. Water wordt steeds duurder, dus dacht ik iets met regenwater te doen.
Zie schets:
Ik zou dus het regenwater dat op mijn dak valt via de goot willen opvangen door dit in een darm van 4cm diameter te laten gaan.
Deze darm ligt dan een stuk onder de grond en gaat naar een watervat van 1000 liter dat 20cm boven de grond staat. Dit vat is 1m hoog.
Het water dat dus via de goot in deze darm valt moet dus de hele afstand afleggen naar het watervat en daar 1m omhoog gaan en dan in het watervat vallen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Als ik het goed zie, zal eerst de darm helemaal opgevuld worden als het regent, tot dat het aan het hoogste punt in de darm komt (net boven het watervat, en als het dan nog meer regent moet het water in het watervat vallen.
Mijn vraag: gaat dit werken? Zal het watervat vanzelf gevuld worden als het regent? (wil het graag weten voor ik de werken ga uitvoeren)
Graag "on topic" reacties.
dus een antwoord op mijn water-hevel vraag.
Dank u.
Het water dat van het grote dak én verandadak komt, zal zo'n groot debiet hebben, uw darm van 4 cm kan dat niet aan.
U krijgt uw vijver nooit vol...zelfs nog niet halfvol, misschien een paar 100 liter.
Niet doen dus.
Alhoewel door de druk gaat het debiet toch voldoende zijn?
Het is de bedoeling van elke maand een vol vat te hebben. met wat het in België regent zou dat goed te doen moeten zijn.
Is wel vrij belangrijk natuurlijk dat ik de darm achteraf niet moet vervangen door buizen.
Het zijn bedenkingen, daarom geen antwoord, het beste kunt u bij een tuin-vijvercentrum informeren ( de Hofleverancier in Ekeren bijv. ), die weten wat af van buizen en water en vijvers.
Dit om nutteloze kosten te voorkomen...
Iemand moet dat toch bij benadering kunnen berekenen?
Waarom? Kan jij het berekenen?
Dus zonder dat meterslange buizenstelsel ertussen, beneden water aftappen met darm, vijver moet wel lager liggen voor het heveleffect.
Ga er van uit dat het 4cm diameter is. @Z: ja dat zou ik wel doen als dat enigszins kon, is het beste, maar zo'n wit vat naast je huis in de tuin is niet meteen wat mijn vrouw zal mooivinden...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.