Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

regenwater opvangen en opvoeren zonder pomp mogelijk/doenbaar?

Ik heb een vijver van enkele duizenden liters, die ik elke maand leeg laat lopen en dan nieuw kraantjeswater in doe. Water wordt steeds duurder, dus dacht ik iets met regenwater te doen.
Zie schets:
Ik zou dus het regenwater dat op mijn dak valt via de goot willen opvangen door dit in een darm van 4cm diameter te laten gaan.
Deze darm ligt dan een stuk onder de grond en gaat naar een watervat van 1000 liter dat 20cm boven de grond staat. Dit vat is 1m hoog.
Het water dat dus via de goot in deze darm valt moet dus de hele afstand afleggen naar het watervat en daar 1m omhoog gaan en dan in het watervat vallen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Als ik het goed zie, zal eerst de darm helemaal opgevuld worden als het regent, tot dat het aan het hoogste punt in de darm komt (net boven het watervat, en als het dan nog meer regent moet het water in het watervat vallen.

Mijn vraag: gaat dit werken? Zal het watervat vanzelf gevuld worden als het regent? (wil het graag weten voor ik de werken ga uitvoeren)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja dit werkt, zonder problemen.
Bij regen wordt eerst de leiding gevuld.
De regen die daarna de leiding inloopt vult het vat.
Als de regen ophoudt blijft de U-leiding vol water staan, maar dat is geen probleem.
Bij de volgende regenbui loopt het water aan de ene kant de "U" in en aan de andere kant er uit, richting opvangvat.
Edraket
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang de gesloten buis gevuld is zal het werken. Door het hoogte verschil zal het water gaan stromen. Er is een weerstand, dus deze zal eerst overwonnen moeten worden.
Er is stilstaand water, dus soms zul je het willen doorspoelen. Kortom waar het regenwater het systeem in komt vanaf dat punt zul je het willen kunnen vullen doorspoelen. Ook is het mogelijk dat het niet gaat stromen omdat de diameter te klein of de buis te lang is.
Kortom het gaat werken, maar je dient het wel goed door te rekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing