Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft iemand enig idee waarvoor glazen capsulles met Nitrophenal worden gebruikt?

Deze zijn in mijn bezit gekomen bij aankoop van een antieke Hydrostatische balans waarbij ze meegeleverd zijn
Een twintigtal met opschrift Nitrophenal ph= 2,6-2,8 ,3,3,2 enz.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dit is wat ik kon vinden over Nitrophenol (kan zijn dat de Phenal de merknaam is).

4-Nitrophenol wordt gebruikt om medicijnen te maken, anti-schimmel, insecticide and kleurstoffen om leer te verven. Acute (korte) inademing of doorslikken geeft bij mensen hoofdpijn, slaperigheid, misselijkheid en cyanosis (verminderde zuurstofopname, verschijnselen van stikken, blauwe lippen, oren en vingernagels).
Contact met de ogen veroorzaakt irritatie. Er is geen informatie bekend over de lange termijn effecten van 4-nitrophenol in mensen of dieren vanuit inademing of opname door de mond. Er is geen informatie bekend over de effecten op de voortplanting of carcinogene effecten bij mensen. de EPA heeft deze stof niets als carcinogeen geclassificeerd.
http://www3.epa.gov/airtoxics/hlthef/nitrophe.html

Komt er dus op neer dat het een gifmiddel is, wat ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Ik zou voorzichtig met dit spul zijn.
De reden dat het in glas zit, is hoogst waarschijnlijk omdat het niet met glas reageert (als het in een andere verpakking goed zou blijven, had men daarvoor wel gekozen aangezien het verpakken in glazen ampullen relatief moeilijk en zeker relatief duur is).

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom het bij een balans meegeleverd zou worden, zou ik niet weten. Nitrophenol is pas sinds 1948 geregistreerd. Dus als de balans antiek is, hoort dit er waarschijnljik niet origineel bij.
Thecis
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing