Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik de druk in een reservoir verhogen door het oppervlak te laten bewegen?

Stel ik heb een groot open reservoir gevuld met water. De druk op de bodem zal gelijk zijn aan de luchtdruk op het wateroppervlak + de hydrostatische druk.

Volgens de wet van Bernoulli betekent een sneller bewegende vloeistof ook een lagere druk. Nu vroeg ik mij af: zou dat ook omgekeerd werken?

Dus stel ik installeer een stromingspomp op het oppervlak die het oppervlak sneller doet stromen maar de beweging van het water op de bodem blijft beperkt (tot een klein beetje uitstroom om de stroomlijn te behouden en de wet van Bernoulli geldig te laten blijven).

Is het dan correct om te concluderen dat de druk op de bodem toeneemt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

de wet van Bernoulli is niet geldig in een (gesloten) reservoir. Betreffende wet gaat uit van een situatie zonder viscositeit. Die randvoorwaarde mag je alleen hanteren als het stromende medium de "oneindigheid" is de het voorwerp. in jouw geval dat reservoir, eindig is.
Zoals een vliegtuigvleugel maar een klein oppervlak heeft tov de atmosfeer, en het voor de effecten bij de vleugel niet van belang meer is of de lucht achter het vliegtuig een andere stroomsnelheid heeft gekregen.
Wat je beschrijft is stromend water bovenaan en veel minder stromend water onder aan. Deze zou je voor druk berekening moeten opdelen in allemaal dunne laagjes en bij elk laagje de druk op de laag eronder berekenen. Feitelijk dus een integraal berekening.

Als je een stromende rivier hebt, "oneindig" lang tov je reservoir, is de druk op de bodem waarschijnlijk wel lager dan als het water stilstaat.
Ga je bij de bodem het water afremmen dan creëer je alleen op die laag een lagere stroomsnelheid en toename van de druk, maar tevens verminder je de gemiddelde stroomsnelheid van de gehele rivier. Dan is slechts de lagere gemiddelde stroomsnelheid verantwoordelijk voor hogere druk aan de bodem.

De druk op de bodem zal nooit hoger worden in een dergelijk systeem dan die je krijgt bij stilstaand water. Het bewegen vh oppervlak zal dus geen drukverhoging geven.Het stoppen van bewegen (bij al stromend water) kan dat wel.....afdammen van de "rivier" zowel stroom opwaarts als stroomafwaarts dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing