Als je een waterkraan verder opendraait komt het water er dan ook sneller uit?
Ik denk zelf van niet, maar wil daar even zekerheid over. Het lijkt alleen maar zo omdat de kracht groter wordt, klopt dat?
Dat er méér water uit de kraan komt klopt.
Maar komt het er ook snéller uit ? Ik denk ook van niet, maar zeker weten..... nee, dat niet. Goeie vraag !
Echt hoe harder het water loop dus de kraan verder openstaat hoe sneller de emmer vol is.
Als je de kraan verder opendraait dan wat? want, als je in eerste instantie de kraan minimaal opendraait komt er een pisstraaltje, als je dan verder open draait komt er meer water. De opbrengst van een gewone waterkraan op de begane grond is ongeveer 1000 liter per uur
ofwel 16 liter per minuut
Stel ik zet mijn tv harder gaan dan de elektronen in de elektriciteitssnoer sneller? Maw is het luider zetten van tv/radio te vergelijken met het opendraaien van de kraan?
Of is dit een heel andere problematiek die niet te vergelijken is?
Bedoel je hier met snelheid dat er meer volume per tijdseenheid uit je kraan komt? Of dat het water een bepaalde afstand sneller aflegt?
Je kan de proef zelf doen met twee identieke waterslangen en kranen met dezelfde waterdruk. Je zet een kraan helemaal open, de andere een klein beetje. Je zal vaststellen dat uit de ene waterslang het water verder spuit dan dan uit dan de andere. Het water uit de slang aan de kraan die helemaal op staat, legt een langere afstand af op dezelfde tijdsperiode, en is dus sneller.
Je voelt het verschil ook duidelijk als je je vinger in de straal houdt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.