Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als niets de lichrsnelheid kan bereiken, hoe kan licht dit dan?

Misschien zie ik iets over het hoofd maar een massa zou toch oneindig groot worden als deze de lichtsnelheid bereikt? Of heeft licht dan toch geen massa? (ook al was dit voor zover ik weet wel aangetoond)

Toegevoegd na 59 seconden:
PS: ik ben geen Natuurkundige of zo dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie of niet weet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
787

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Normaal gesproken geldt dat wanneer een voorwerp met een relativistische snelheid beweegt, wordt zijn massa groter, kortom het voorwerp wordt zwaarder.
De factor waarmee de massa van het voorwerp toeneemt is weer de Lorentzfactor γ. Een kanonskogel van 1,00 kg die met 99% van de lichtsnelheid wordt afgeschoten weegt dan dus 7,09 kg!

Omdat licht een foton geen rust massa heeft, heeft een vermenigvuldiging van nul met de Lorentzfactor altijd nul als uitkomst vandaar dat licht niet in massa toeneemt en dus de lichtsnelheid kan bereiken.

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Licht/001.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Lichtdeeltjes bewegen zich met de lichtsnelheid (c), die in een vacuüm exact 299.792.458 meter per seconde bedraagt. Uit de speciale relativiteitstheorie volgt dat een deeltje met een rustmassa groter dan 0 nooit de lichtsnelheid kan bereiken. Een lichtdeeltje heeft dan ook geen rustmassa.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Foton
(Lees meer...)
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het feit dat een foton geen rustmassa heeft, is inderdaad de clou. Grappig genoeg is een foton (in vacuum) overigens niet in staat , trager te reizen dan de lichtsnelheid (en ja, nu weet je ook waarom die snelheid zo heet). Overigens heeft het licht, als dat bijv. door glas of een ander doorzichtig medium reist, een andere snelheid!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding