Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er een grens aan de hoeveelheid lumen als je 1 standaard licht alleen kunt vermenigvuldigen?

De lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt.

Dus stel ik neem één kaarsvlam als standaard lichtbron. Ik heb oneindig veel van die kaarsen. Kan ik dan elke hoeveelheid licht produceren of zit er een grens aan?
Zo nee, wat is de grens?

erotisi
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Daar zit een grens aan (alhoewel je aan mij niet moet vragen wat die grens is).

Definities uit de wiki>>>>
1 lumen is de lichtstroom van een puntlichtbron waarvan het licht in 1 steradiaal gebundeld is en 1 candela

De candela is de lichtsterkte in een gegeven richting van een bron die monochromatische straling met een frequentie van 540 × 1012 Hz uitzendt en waarvan de stralingssterkte in die richting 1/683 watt per steradiaal is. <<<<<

Cruciaal in deze definities is de sterradiaal. Deze wordt gedefinieerd als een oppervlakte van één vierkante meter op een bol met een straal van één meter (hoewel de formele definitie ander is). Ik kan een constructie maken waarbij ik een halve bol maak met een straal van één meter en waarin ik een oppervlakte van één vierkante meter leeg maak (een soort van venster). Dan zet ik in het centrum een kaars neer en begin achter deze kaars andere kaarsen te zetten om het licht te versterken. Naarmate de kaarsen verder van het venster komen zal hun bijdrage aan de lichtsterkte afnemen. Dit gebeurt recht evenredig met het kwadraat van de afstand (dus de afname van de lichtsterke neemt exponentieel toe).

Ergens komt er dan een kaars in de rij waarbij de gemiddelde afstand tussen de fotonen , op het moment dat ze het venster bereiken, meer dan één meter is. Op dat moment is de bijdrage van die kaars vrijwel nul. Voor kaarsen die verder weg staan wordt de bijdrage dan nog minder totdat er praktisch gezien geen fotonen meer door het venster gaan (alhoewel die kans per kaars natuurlijk nooit nul wordt).

Ik denk dat je voor kaarsen met een rij van een paar duizend kilometer dit effect al wel bereikt. Voor sterkere lichtbronnen wordt het verder en uiteindelijk misschien wel zo ver dat je rekening moet gaan houden met uitdijende heelallen en de tijd die het licht nodig heeft het venster te bereiken.

N.B. Het kaarsen voorbeeld gaat uit van kaarsen die niet uitgaan en niet opbranden, maar dat moge voor zich spreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing