Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zou er theoretisch gebeuren als de temperatuur van 'iets' onder het absolute minpunt valt?

Ik weet dat het theoretisch en praktisch gezien niet mogelijk is een temperatuur laten dalen tot het absolute minpunt, maar vraag me af wat er zou gebeuren als het wel zou kunnen.

Tot mijn begrijping is warmte energie omgezet in beweging; hoe kouder hoe minder beweging. Hierdoor zou bij het absolute minpunt een molecuul compleet stilstaan.

Mijn eerste gedachte was een negatieve beweging, maar kwam er gelukkig vrij snel achter dat dat niet een hele slimme gedachte was; achteruit bewegen is natuurlijk nog steeds bewegen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat kan niet, zoals je terecht constateert. Er is dus ook geen situatie te beschrijven van iets wat kouder is dan het absolute nulpunt. Dat is zoiets als proberen op te schrijven wat er noordelijker is dan de noordpool.

Overigens is het absolute nulpunt zelf niet eens te bereiken. Dit komt door de onzekerheidsrelatie uit de kwantummechanica. Die stelt dat je van een deeltje niet én de exacte snelheid én de exacte positie kunt weten,. Hoe beter je de snelheid kent, hoe minder je van de positie weet. Hoe beter je de positie kent hoe minder je van de snelheid weet. Bij het absolute nulpunt zou je de snelheid precies weten (die is dan namelijk nul) en de precieze positie (want het deeltje ligt ergens stil). Dit is strijdig met het onzekerheidsprincipe en kan daarom niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan zou een machine of motor een rendement van hoger dan 100% kunnen hebben: het apparaat levert dan stroom of brandstof terwijl het werkt!

Denk je dat dit belachelijk is, lees dan de uitleg en zie de bron!

Doorgaans nemen we aan dat temperaturen lager dan O Kelvin onmogelijk zijn. Een groep Duitse wetenschappers heeft echter in 2013 aangetoond dat zulke temperaturen, dus lager dan O Kelvin, wel degelijk mogelijk zijn! Ik citeer:

'Een groep Duitse wetenschappers heeft namelijk aangetoond dat het mogelijk is een temperatuur te bereiken lager dan het absolute nulpunt. [...] de klassieke natuurkunde gaat niet meer op voor zulke lage temperaturen omdat de wetten van de kwantummechanica het stokje dan overnemen. De onderzoekers manipuleerden een gas zo dat de atomen in een hoog-energetische toestand raakten -en dus bleven bewegen- en konden zo voorbij het absolute nulpunt. ' [einde citaat].

Het is dus niet alleen maar theorie, hoewel praktische toepassingen waarschijnlijk niet snel haalbaar zijn, gezien de moeite die het kost om dergelijke lage temperaturen te bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan niet: het absolute nulpunt is totale absentie van warmte. Stel je voor je hebt 0 eieren he kan niet nog minder eieren hebben dan 0.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing