Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zou er gebeuren met de atmosfeer, als de aarde plotseling gehalveerd wordt?

Stel, de aarde wordt plotseling gehalveerd. Heb je dan twee aardes met een atmosfeer, raakt één brok de atmosfeer kwijt of valt de gehele atmosfeer uit elkaar?

1.1K
erotisi
9 jaar geleden
Ik vermoed dat door de sterk verminderde zwaartekracht een groot deel van de atmosfeer op beide helften verdwenen zal zijn Maar dat effect kan ook optreden door juist een verminderd magneetveld: "Omdat Mars bij gebrek aan een magneetveld ook geen magnetosfeer heeft, staat de ionosfeer van de planeet bloot aan een bombardement van geladen deeltjes van de zonnewind. Daardoor verliest de Marsatmosfeer voortdurend moleculen waardoor hij dun en ijl blijft."

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De atmosfeer zou (grotendeels en wellicht geheel) verdwijnen.

Reden hiervoor is dat elke helft van de aarde (netjes doormidden snijden) aan de gesneden zijde ontzettend heet is. Er zullen diverse dingen gebeuren:
(a) Het middendeel van de aarde, zowel de aardmantel als de kern, is ontzettend heet. De atmosfeer zal de halve aardes blijven omhullen.
(b) De druk op de aardkern valt weg zodat dit nikkel en ijzer direct gaat koken en verdampt. Ze zijn bij die temperatuur (minstens 6000 graden) gasvormig en uiterst reactief. Dus reageren ze met zowel zuurstof als stikstof uit de atmosfeer; die worden dus ' opgebruikt). Ondertussen verandert de temperatuur aan het originele oppervlak niet, dus blijft het daar veel koeler. Een natuurkundig principe stelt dat (1) de atmosfeer zich zal mengen; er komen dus ook (gasvormige) oxiden en nitriden aan de koele zijde terecht; en (2) daardoor zullen ijzer- en nikkeloxiden en -nitriden neerslaan op de 'koele' zijde. Er zit in de kern zo veel ijzer en nikkel dat dit waarschijnlijk voldoende is om alle zuurstof en stikstof uit de atmosfeer ' op te maken'. Er resteert dan nog ietsje Argon (een edelgas), wat momenteel een kleine 1% van de atmosfeer uitmaakt.
(c) Wat betreft de gassen die niet direct reageren: door de sterke temperatuurstijging aan de gesneden kant zullen meer gasmoleculen de ontsnappingssnelheid van de aarde bereiken. Voor een halve aarde is die trouwens verrassend weinig lager dan voor de gehele. Dus van het gas dat eventueel resteert blijft op den duur ook niets over!

Bij dit alles ga ik er van uit dat de twee helften echt ' uit elkaar liggen. Normaal gesproken zou na het snijden alles weer direct aan elkaar vast smelten! Maar je gaat in je vraag echt uit van 2 uiteen liggende helften dus daar heb ik me bij aangesloten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard zullen beide helften zich vrijwel identiek gedragen. Dus beide hebben in het begin een atmosfeer en beide helften raken die kwijt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding