Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het aantal vergrotingen ongeveer gelijk aan het aantal verkleiningen wat je moet doen om het verste respectievelijk het kleinste te kunnen zien?

Het aller verste waargenomen object is dacht ik een sterrenstelsel op zo'n 13,5 miljard lichtjaar hiervandaan, en het allerkleinste object/deeltje zijn dacht ik de fotonen.
Maar als ik het aantal keren dat ik moet uitzoomen resp. inzoomen vergelijk is dat dan ongeveer even groot?
Maw maken het verste en het kleinste even veel gebruik van de capaciteit van de telescoop versus de microscoop? Of zijn die van totaal andere ordes van grootte?

erotisi
9 jaar geleden
906

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat is inderdaad op geen enkele manier te vergelijken. Omdat we om het kleinste en het verste weg waar te nemen helemaal niet 'zien'.
Electronenmicroscopen zijn geen verlengstuk van onze ogen, ze nemen waar met electronen in plaats van licht. Radiotelescopen zien ook helemaal niets. Ze ontvangen straling waarmee we plaatjes maken. Plaatjes die niemand ooit heeft 'gezien'. "Vergroting" en "verkleining" zijn termen zonder betekenis als je dingen waarneemt zonder licht.
(Lees meer...)
escape
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Ok, maar als ik de resultaten van de elektronenmicroscoop vergelijk met de radiotelescoop is er dan een vergelijk mogelijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het grootste en het kleinste heeft niets te maken met hoe je dit waarneemt. Dit zijn namelijk afstanden en die kun je met elkaar vergelijken. Als je ze niet kunt waarnemen dan kan je ze ook niet vergelijken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding