Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe horen we geluid door een koptelefoon?

Ik maak hier waarschijnlijl een denk of een rekenfout, maar volgens mij heeft een golf van 20 hz een golflengte van 17 meter. (343/20)
Maar hoe kan ik zon golf door een koptelefoon horen als de afstand tussen mijn oor en de koptelefoon ver van 17 meter is?
Waar zit mijn fout?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Hertz geeft het aantal amplituden (trillingen) per seconde, en golflengte geeft de afstand tussen twee amplituden aan. Ze hebben wel met elkaar te maken, maar het twee verschillende eenheden.
jc54
9 jaar geleden
Je maakt geen fout. Die frequenties komen dan ook helemaal niet uit je koptelefoon. Nog los van het feit dat je gehoor in de praktijk gene tonen van 20 Hz waarneemt (die voel je meer dan je ze hoort). In een kerk hoor je de lage tonen uit het orgel pas goed, daar hebben de geluidsgolven de ruimte.
Uit je koptelefoon komen geen lage tonen. En uit de meeste speakers in je huis ook al niet. Er worden trucs toegepast zoals frequentieverdubbeling, waardoor je oren denken dat ze lage tonen horen.
escape
9 jaar geleden
We horen geluid van een koptelefoon doordat in de koptelefoon een membraan trilt, wat tot gevolg heeft dat de lucht tussen het membraan en je trommelvlies afwisselend wordt samengeperst en uitgerekt. Daardoor schommelt je trommelvlies heen en weer, waardoor etc .....
Er hoeft helemaal geen hele golflengte tussen het membraan en je trommelvlies te zitten. Bij heel lage tonen bewegen membraan, lucht en trommelvlies zo goed als tegelijk. Alleen bij hoge tonen kan het membraan al weer een nieuwe drukgolf veroorzaken terwijl de vorige je oor nog niet heeft bereikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geluid is, voor het oor, een trilling van de lucht in de 'vorm' van een golf. Die golf kan een heel simpele vorm hebben bij één frekwentie, of heel complex zijn bij bijv. muziek. De golf verplaatst zich van de bron naar buiten. Ergens tussen de bron en 'het verste buiten' zit je oor. Het maakt niet uit waar je oor zit tussen de bron en 'het verste buiten' want de frekwenties die in de golf zitten veranderen niet. (als je sneller dan het geluid zou kunnen bewegen kon je een stukje verderop nog een keer hetzelfde horen)
Alleen door demping zal de amplitude van de verschillende frekwentie-componenten met de afstand afnemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het trommelvlies en andere deeltje van je oren trillen mee met de koptelefoon. En voor het overbrengen van geluid is het niet nodig om een hele golflengte aan afstand te hebben. Ook een deel van die lengte is genoeg. En afstand van 0 werkt ook.

Toegevoegd na 2 uur:
De meeste koptelefoons zijn te kleine om de lage frequenties zonder vervorming goed te produceren. Dus golf lengte maakt wel voor het produceren en horen geluid. Maar het gaat dan om de grote van de koptelefoon. Dus niet de afstand tussen het oor en koptelefoon, maar de grote, de doorsnede, haaks op de afstand tussen oor en koptelefoon. Het menselijke oor kan 20 Hz nog waarnemen, maar het zit op de grens. Zie bron waar het nog beter is uit gelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing